Nie je pravda, že by sme investíciu preplatili, ako sa snažia povedať Poliaci. Stimuly sú adekvátne vzhľadom na podporu, ktorú dostali predchádzajúce automobilky, ktoré pristáli v Bratislave, Trnave a Žiline.
Jaguar Land Rover je pojem. Kvalita sa bude vo svete predávať čoraz viac. Biznis je totiž čoraz viac poznačený marketingom a ľudia postupne chápu, že nie je slogan ako slogan a nie je auto ako auto.
Tak ako platí, že malé mestské auto od Volkswagenu vyrábané v Bratislave je do krízy aj do dobrých čias a rovnako to platí aj pre modely VW Touareg, o produktoch Jaguara to môže platiť minimálne rovnako.
Športovo-úžitkové vozidlá, ktoré sa budú produkovať v Nitre, nie sú žiaden módny výstrelok a ich všestrannosť môže mať dlhodobý úspech. Od toho sa bude odvíjať aj úspech investície v Nitre. Pri takejto kvalite nemôže pritom Jaguar pre očakávaných 3-tisíc pracovníkov v Nitre ponúknuť len priemerný plat v kraji na úrovni 650 eur v čistom, ale musí ísť podstatne vyššie.
Ak budú Briti spokojní, odvďačia sa. Majú v povahe byť spravodliví k svojmu okoliu. Zo šéfa Jaguar Land Roveru Ralfa Spetha včera v Bratislave pri podpise investičnej zmluvy sršala pohoda, energia, dobrá nálada.
Z pohľadu Jaguara bolo nevyhnutné prísť do krajiny ako Slovensko, kde sú platy stále niekoľkonásobne nižšie ako napríklad v Británii či Nemecku. Zároveň však máme zručnú pracovnú silu a nik nerozpozná rozdiely medzi produkciou Made in Slovakia a Made in Germany. Automobilové závody v Žiline, Bratislave a Trnave patria k najziskovejším v rámci materských koncernov a dostávajú dôveru v nové modely.
Treba však pomenovať aj riziká a riešiť ich. Slovensko sa musí snažiť, aby sa zvyšovala kvalita školstva, prepojilo sa vzdelávanie s praxou. Potom takí veľkí investori vybudujú u nás aj vývojové pracoviská a až potom možno hovoriť o dlhodobom úspechu. Lebo viditeľná výhoda v podobe nízkych platov tu bude možno ešte 10 rokov, ale potom už bude podstatne menšia.
Investorom ako Jaguar netreba dať dôvod, aby do budúcna uvažovali napríklad o Rumunsku či Bulharsku. Striedaniu investorov sa Slovensko nevyhne, len ide o to, aby sme napríklad prepustené šičky mohli zamestnať v perspektívnych a lepšie platených odvetviach.
Za úspechom pri Nitre stojí aj dobudovanie rýchlostnej cesty R1. To je základ. Preto spojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou musí nabrať také tempo prác, aké bolo posledné štyri mesiace vidno pri plnení podmienok príchodu Jaguar Land Roveru.
Či už v parlamente, pri navyšovaní stimulov v štátnom rozpočte, ale aj na budúcom stavenisku. Tu však platí výhrada, že archeologický prieskum treba robiť podrobnejšie, menej pokútne a nie sa ponáhľať so štrkom. Bez ohľadu na to je štvrtá automobilka veľkým úspechom celého Slovenska.