Lepšie raz vidieť

V prípade úvah o budúcom diaľničnom obchvate Bratislavy je lepšie raz vidieť rannú dopravnú situáciu v hlavnom meste, ako o nej dvakrát počuť či čítať. Z úst zopár "odborníkov" a politikov z času na čas napriek tomu počuť, že vonkajší obchvat Bratislava mať nemusí.

01.02.2016 09:00
debata (2)

Tvrdia: Načo dávať za 59 kilometrov novej diaľnice D4 spolu s rýchlostnou cestou R7 z Bratislavy na Dunajskú Stredu miliardy. Cena za obchvat bola naozaj pôvodne dosť zmätočne štátnou expertízou stanovená na 4,5 miliardy eur. Súťaž spolu so spresnením podmienok napokon znamenala, že najnižšia ponuka je 1,7 miliardy eur a výstavbu možno splácať súkromníkovi 30 rokov. Teda verejné financie obchvat zaťaží postupne.

Vo Viedni, v Prahe či Záhrebe sa musia nad demagogickými úvahami, že Bratislava nepotrebuje vonkajší diaľničný obchvat, poriadne zabávať.

Stále je v hre aj variant, že cestu možno financovať cez štátny rozpočet. Miliarda eur by sa v ňom po voľbách zrejme našla. Kým pri vyše štvormiliardovom rozpočte rozum hovoril o financovaní cez štátnu kasu, pri cene 1,7 miliardy eur je možné zvážiť PPP projekt. V podstate je to voľba medzi dvoma rozumnými riešeniami.

Občas však v predvolebnom šialenstve počuť aj slová ako: „Ten obchvat vlastne vôbec netreba“. Bratislavčania vedia, že treba. V meste stačí jedna kolízia a nastáva dopravný kolaps. Teraz je situácia pokojnejšia, ale tradične od jari sa to zhoršuje a jeseň je pre dopravu hrozná. Ísť ráno a podvečer cez mesto či po vnútornom obchvate znamená absolvovať nekonečné kolóny. Bratislava je nielen hlavným mestom, ale aj ekonomickým centrom krajiny. Za prácou tam chodia ľudia z celého Slovenska. Ak obchvat nebude, v budúcnosti by súčasný rozvoj mesta dostal tvrdé mantinely a pocítili by to nielen Bratislavčania.

Napriek tomu je jasné, že pri investíciách za stámilióny až miliardy eur treba mať na stole prepočty. Fakty nepustia a hovoria, že najvyťaženejším úsekom na D4 bude spojnica Ivanka-sever – Čierna Voda, kde bude jazdiť takmer 45¤000 áut denne, z toho 1 500 sú ťažké nákladné autá. Projekt D4/R7 má odľahčiť Prístavný most v roku 2020 o 15,1 p­ercenta osobnej a 49,6 percenta ťažkej dopravy.

Vo Viedni, v Prahe či Záhrebe sa musia nad demagogickými úvahami na Slovensku, že Bratislava nepotrebuje vonkajší diaľničný obchvat, poriadne zabávať. Je to na zamyslenie a poučenie. Pri rôznych šialených diskusiách, predpovediach a katastrofických záveroch, ktorých sme pred voľbami na Slovensku svedkami, je najlepšie zachovať si zdravý sedliacky rozum a rešpektovať fakty.

S výstavbou obchvatu Bratislavy sa malo začať už pred rokmi. Tak ako je hanba, že to tak nie je, rovnako je hanba, že Slovensko stále nemá súvislú diaľnicu z Bratislavy do Košíc. A to sa píše už 23. rok samostatnej éry Slovenska. Stačí sa pozrieť do Česka či Maďarska. Naprieč štátom majú hotových niekoľko diaľničných ťahov. A ešte jedna vec. Medzi uchádzačmi o výstavbu obchvatu Bratislavy nie je ani jedna stavebná firma zo Slovenska!

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #obchvat Bratislavy #diaľničný obchvat