My sme tu doma

Keď pred necelými dvadsiatimi rokmi prišli nadnárodné obchodné siete na Slovensko, obyvateľstvo aj vláda im padli k nohám. Ľuďom sa splnil sen o pultoch plných tovaru a pohodlnom nakupovaní. Z nakupovania sa stal celonárodný šport, cez víkendy sa prestalo chodiť na prechádzky, ľudské duše ovládli chrámy konzumu.

28.02.2016 12:00
debata (2)

Prešlo pár rokov a spoločnosť sa na nakupovanie pozerá vecnejšie a triezvejšie. Slováci vyrástli z eufórie a dokážu viac či menej presne sformulovať, čo očakávajú od obchodu. Už to nie je len obchod, ktorý mení zákazníkov, ale ľudia, ktorí naznačujú obchodu, čo si želajú.

Napríklad viac čerstvých slovenských potravín na pultoch. Táto obchodom postupne akceptovaná požiadavka sa nerodila ľahko. Slováci sa museli na vlastnom jazyku presvedčiť, že nie všetko, čo pochádza zvonka, je práve chutné.

Je dobré, že sa o týchto veciach hovorí nahlas. Len hovoriť či medializovať však nestačí, k zmene dochádza vtedy, keď sa nám tovar i spôsob predaja nepáči a začneme ho ignorovať. Ako napríklad nakupovanie vo veľkých obchodných "škatuliach“.

Odrazu aj veľkí hráči môžu mať problémy. Len nedávno začali predávať potraviny malé obchodné siete zamerané na regionálne špeciality a výrobky zdravej výživy. Vznikla totiž vrstva zákazníkov, ktorá sa ich dožaduje.

Pred pár rokmi sa počas majstrovstiev sveta v hokeji skandovalo: My sme tu doma. No neboli sme v hokeji a ešte nie sme, aspoň podľa celkovej ponuky slovenských potravín, ani v obchode. Karta sa otočí, až keď Slováci, podobne ako Rakúšania, celkom jednoznačne uprednostnia nielen výrobky Made in Slovakia, ale aj obchody, ktoré sedia ich požiadavkám.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #Slovensko #nakupovanie