To je možno pravda, problém však spočíva v tom, že samotným pracovníkom v školstve sa tie konkrétne čísla nezdajú až také závratné. Najmä sa im nepozdáva tempo, akým by sa v rámci tých čísel mali zvyšovať ich platy. A tak sa zdá, že rezort školstva bude prvým, ktorý zažije masové protesty.
Ak chcete pritiahnuť kvalitu, musíte ju zaujať nielen veľkými slovami o poslaní, ale aj finančne.
Plavčanovi sa nedá uprieť, že hneď po tom, čo získal ministerské kreslo, začal sa schádzať so stavovskými a odborovými organizáciami. Možno tým odvrátil niektoré hrozby, neodvrátil však rozčarovanie, ktoré zavládlo po zverejnení prvých čísel. Tvrdí, že chce združiť všetkých relevantných zástupcov školstva pri príprave Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania (podľa jeho slov najväčšej podobnej reformy za posledných dvadsať rokov). Zatiaľ sa zdá, že títo zástupcovia sa združujú aj sami. Bez ministra, a nabudúce možno proti nemu.
Prísľub zvyšovania platov o šesť percent každý rok skrátka nie je to, čo od novej vlády očakávali. Napriek tomu, že v tomto roku pôjde fakticky o desaťpercentný nárast, keďže štyri percentá dostali ešte pred voľbami a sľúbených nových šesť percent má na ich účty prísť v septembri. Opakuje sa známa situácia. Učiteľom sa v priebehu týchto štyroch rokov vlastne zvýšia platy o 28 percent, a tak by niekto mohol povedať, že pedagógovia sú rozmaznaní nevďačníci. Nepochybne sú u nás rezorty, v ktorých môžu o podobnom raste miezd iba snívať. A to aj vo verejnej sfére, či vari práve v nej.
Lenže učitelia nie sú „každý iný rezort“. Sú to vysokoškolsky vzdelaní odborníci, od ktorých sa očakáva sústavné zvyšovanie kvalifikácie. S kým sa majú porovnávať, keď priemerná úroveň ich platov dnes dosahuje hádam iba polovicu priemernej úrovne platov v profesiách s porovnateľnými nárokmi na odbornosť? Navyše keď ani platy v tých iných profesiách neprešľapujú na mieste a nečakajú, kým ich slimačím tempom dobehnú platy učiteľov?
Ak sa má zvýšiť atraktivita učiteľského povolania – ako to vláda sľubuje vo svojom programovom vyhlásení – ohodnotenie učiteľov sa bude musieť najprv skokovo aspoň priblížiť k ohodnoteniu iných vysokoškolsky vzdelaných ľudí v štáte. Až potom sa možno začať baviť o miernejších stabilných platových prírastkoch, ktorých prísľub by bol učiteľom akousi náhradou za štátnu definitívu.
Ak chcete pritiahnuť kvalitu, musíte ju zaujať nielen veľkými slovami o poslaní, ale aj finančne. Inak získate na každého jedného nezištného nadšenca dvoch takých, ktorí prišli iba preto, lebo nikto lepší prísť nechcel. Ak to platí v hociktorom inom odvetví, prečo by to nemalo platiť aj v školstve? Naše školstvo je zanedbané a ani naši učitelia nie sú ideálni. To je však len o dôvod viac zvýšiť platovú latku – kto chce vyžadovať kvalitu, musí ju sám poskytovať.
Ministrovi Plavčanovi niet čo závidieť. Kvalitné školstvo je však dôležitejšie ako jeden štátny úradník.