Brzda na diaľnice

Mať nízky verejný dlh a zároveň vo veľkom stavať diaľnice je nemožné. Kto tvrdí opak, veľmi sa mýli. Politici zo všetkých strán by si mali dobre rozmyslieť, ako sa postavia k uvoľneniu dlhovej brzdy.

28.11.2016 10:00
debata (7)

Tá momentálne brzdí diaľničné plány. Čaká Šariš, Gemer, Orava, ale aj ďalšie regióny. Problém je v tom, že vôbec nie je isté, či Slovensko bude môcť čerpať eurofondy aj po roku 2020.

Minister financií Peter Kažimír povedal, že sa treba pripraviť na to, že eurofondy po roku 2020 nebudú. Pripraviť znamená konať hneď. Kto by si myslel, že stačí rozhýbať sa v roku 2019, je opäť na omyle. Príprava výstavby trvá roky a všetko treba zladiť just in time. Vykúpiť pozemky nie je lacné a nakresliť nové cesty, naceniť ich a zároveň mať peniaze v deň D tak, aby nákresy nezostarli a ešte aby to veľmi nepocítili verejné financie, ku ktorým naťahujú dlaň mnohé rezorty a sleduje ich aj Brusel, je náročné.

Preto sa treba rozhodnúť teraz, čo sa bude stavať z rozpočtu na úkor deficitu a dlhu, čo z verejno-súkromných PPP projektov, čo z eurofondov. V súčasnosti sú možnosti z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 už vlastne vyčerpané! Dokončí sa rozostavaná D1, štát spustí výstavbu obchvatu Čadce, Prešova a Košíc. Okrem toho treba ešte spustiť výstavbu na úseku R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Poslanci budú v utorok hlasovať nielen o štátnom rozpočte na rok 2017, ale aj o výhľade na roky 2018 a 2019. Je alfou a omegou, aby diskusia bola vecná a nie šialene politická. Jedna z kľúčových otázok je: Brzdiť dlh alebo stavať diaľnice?

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #rozpočet