Cieľ je ešte ďaleko

, 12.04.2017 08:00

Koalícia sa pred rokom celkom slušne rozbehla, aspoň čo sa prijímania rôznych ekonomických zmien týka.

Vládny program odzrkadlil rôzne záujmy v pravo-ľavej koalícii. S niektorými zmenami aj pri spätnom pohľade treba nesúhlasiť (rušenie daňových licencií pre firmy, snaha o vyrovnaný rozpočet) a s inými sa súhlasiť dá (daň z dividend, valorizácia penzií o vyššiu pevnú sumu). Trojkoalícia ma mandát ešte na tri roky, no zdá sa, akoby zásadný prvotný elán vyprchal.

Robia sa stále postupné kroky v mnohých oblastiach, ako je napríklad snaha obmedziť schránkové firmy, tunelovanie, podporiť ohlasovateľov korupcie, budovať elektronické služby, investovať do nemocníc. Lenže stále chýba silnejší impulz, ktorý by vláda vyslala ekonomike. Napríklad daňová úľava na vedu a výskum by sa mala výrazne rozšíriť a firmy, ktoré spravili zo Slovenska montážnu dielňu, by ďalšie stimuly mali dostať, len ak prinesú do krajiny aj výskum. Každý investor už nemôže byť dobrý, a to ani vtedy, ak by chcel ísť na východ Slovenska. Lákať treba moderné dynamické firmy, ktoré pôsobia aj v IT oblasti.

Povinné trináste platy či nižšie dane pre zamestnancov a živnostníkov je niečo, čo si štát môže dovoliť až keď bude všade kvalitná infraštruktúra a dostatok práce.

Darmo budeme pre Gemer, Šariš, Kysuce či Zemplín sľubovať nižšie dane, keď regióny nie sú napojené na diaľnice, samosprávam chýbajú peniaze aj na nadväzujúcu infraštruktúru a ponuka práce je tam preto stále relatívne slabá, aj keď celkovú nezamestnanosť v krajine sa podarilo výrazne znížiť. Žiadať od investorov, ktorých biznis je založený na lacnej pracovnej sile, výrazne vyššie platy je problematické. Je dobré, že vláda podporuje automobilový priemysel, ale s ním musí prísť ďalšia pridaná hodnota v podobe vývoja nových produktov, ako sa začína diať v Púchove či Košiciach. Tiež školy by mali vychovávať pracovníkov, ktorí sa uplatnia pri robotizovanej výrobe áut. Cieľom je vychovávať zručných expertov a nie lacných operátorov za výrobným pásom.

Treba si na rovinu povedať, že bez dokončených diaľnic to nepôjde. Nik sa nebude trmácať niekoľko hodín z Bratislavy do regiónov, kde je síce krásna príroda, ale nevedie do nich poriadna cesta a mladí ľudia odtiaľ odchádzajú, lebo nevidia perspektívu. Vláda by mala jasne povedať, kde budú diaľnice, dokedy a z čoho sa to zaplatí. V čase lacných peňazí a nulových úrokov možno ísť do zmysluplných projektov pokojne aj na úkor deficitu.

Treba jasne povedať, či budeme čakať na elektronizáciu verejnej správy a úspory z toho plynúce, alebo si zoberieme úvery, postavíme diaľnice a tie neskôr zo spomínaných úspor splatíme. Diskusia musí byť kvalifikovaná. Povinné trináste platy či nižšie dane pre zamestnancov a živnostníkov je niečo, čo si štát môže dovoliť až keď bude všade kvalitná infraštruktúra a dostatok práce.

Nové úseky diaľnic na Kysuciach (obchvat Kysuckého Nového Mesta) či v Prešove (severný obchvat) sa aktuálne odsúvajú pre chýbajúce financie. Je chybou, ak sa diaľnica nakreslí, vykúpia sa pozemky a potom nič.

Rok po štarte koalície by bolo treba zvýšiť tempo. Cieľom nie je dovládnuť štyri roky, ale zvýšiť životnú úroveň ľudí a oživiť regióny.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Koalácia #dane
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk