Pol percenta

Všade tam, kde verejný záujem narazí na záujem individuálny, vzniká problém. Keď pred desiatimi rokmi potrebovala vláda vyvlastniť pozemky pod pripravovanou diaľnicou, prijala Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach.

11.05.2017 22:00
debata (1)

Tento zákon pri tzv. prioritných stavbách umožňoval stavať na cudzích pozemkoch bez dohody s ich majiteľom. Ústavný súd v januári 2011 následne rozhodol, že stavať diaľnice na majetkovo nevysporiadaných pozemkoch je protiústavné. Ukázalo sa, že riešenie ministra Vážneho je v konečnom dôsledku poriadne drahý špás, lebo vlastníkov museli odškodniť.

Teraz stojí vláda pred rovnakou dilemou. Potrebuje stavať R7 a D4, no nemá vysporiadané všetky pozemky. Minister dopravy Árpád Érsek preto navrhuje zaviesť do našej legislatívy inštitút predbežnej držby.

Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté. Kým pred desiatimi rokmi vláda vyvlastnila tisíce majiteľov, teraz ide vyvlastniť 10, slovom desať vlastníkov, ktorí blokujú 0,5 percenta pôdy. To je diametrálne odlišná situácia.

Verejný záujem v tomto prípade jednoznačne stojí nad záujmom niekoľkých špekulantov. Tí, čo argumentujú nedotknuteľnosťou súkromného vlastníctva a odvolávajú sa pritom na ústavu, by mali povedať aj to povestné B.

Ochranu vlastníckeho práva zaručuje ústava, ako aj Dodatkový protokol k Európskemu dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, no oba dokumenty zároveň umožňujú obmedzenie vlastníckeho práva v nevyhnutnej miere a na základe zákona.

A to sa práve deje. Na výstavbu bratislavského obchvatu je nevyhnutné získať zvyšných pol percenta pozemkov a 10 ľudí jednoducho nemôže stáť nad záujmami celého štátu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #D4 #obchvat Bratislavy #vyvlastňovanie pozemkov