To, či sa odborárom podarí vyjednať zvýšenie platov o 16 percent, alebo budú musieť pristúpiť na nejaký kompromis, je iste dôležité z hľadiska ľudí, ktorí robia vo VW za pásom. Z hľadiska celospoločenského však ide o oveľa viac.
Fabrika zamestnávajúca 12-tisíc ľudí má značný vplyv na platovú politiku firiem minimálne na západe Slovenska. Znamená to, že pri súčasnej situácii, keď nezamestnanosť v tomto regióne je prakticky nulová a, naopak, dopyt po kvalifikovaných zamestnancoch je enormný, sú zamestnávatelia nútení dvíhať platy. V prípade VW aj majú z čoho.
Keď niektorí varujú, pred „španielskym scenárom“, kde koncern Volkswagen výrazným spôsobom osekal počet pracovných miest a platy sú tam dnes údajne nižšie ako v Devínskej Novej Vsi, nemali by zabúdať, že nezamestnanosť na Pyrenejskom polostrove dlhé roky dosahovala viac ako 20 percent a mierne skresať pod túto úroveň sa ju podarilo iba minulý rok.
Čiže situácia na Slovensku je diametrálne odlišná od tej v Španielsku – tam má vedenie VW oveľa väčší manévrovací priestor. Navyše, je všeobecne známe, že mzdová úroveň u nás ani zďaleka nekorešponduje s produktivitou práce, a preto na Slovensku existuje priestor na rozumný rast platov.
A napokon: Kto by si zabil sliepku znášajúcu zlaté vajcia?