Katalógová spotreba

Emisná kauza Volkswagenu odhalila pridaný softvér, ktorý skresľoval ukazovatele vypustených emisií. Tento škandál sa dotkol 11 miliónov osobných automobilov, ktoré museli byť stiahnuté do servisov, čím automobilka svojich zákazníkov určite nepotešila.

03.07.2017 07:00
debata

Volkswagen však nebol jediný, kto sa dostal do podozrenia. Polícia začala preverovať napríklad automobilky Opel, Mercedes alebo Fiat.

Na jednej strane sú automobilky, ktoré si nekalými praktikami zvyšovali zisky a obchádzali prísne emisné normy. Na druhej strane sú zákazníci, ktorí si vyberajú svoje budúce autá aj na základe spotreby uvedenej v katalógu.

Po prevalení škandálov sa zistilo, že auto, ktoré malo v katalógu uvedenú spotrebu medzi 4 a 4,5 litra na sto kilometrov, malo v reálnej doprave spotrebu vyššiu aj o viac ako dva litre, čo zvýšilo náklady, ale aj vypustené emisie.

Podľa expertných odhadov najviac zavádzal pri udávaní spotreby Mercedes. Reálna spotreba ním predstaveného hybridu bola o dvesto percent vyššia ako v katalógu.

Sklamaní zákazníci a znečistené ovzdušie nenechali chladnou ani Európsku úniu, ktorá sa rozhodla konať. Motory sa po novom nebudú testovať v ideálnych podmienkach servisov, ale s prihliadnutím na reálnu dopravu. Od septembra 2017 sa mení spôsob merania emisií, ktorý priamo súvisí so spotrebou.

Do praxe vstupuje World-harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure (WLTP), ktorý zmenší automobilkám priestor pre „úpravu“ výsledkov. Dúfajme, že sa táto regulácia udrží aspoň dovtedy, kým elektromobily nahradia spaľovacie motory.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #emisie #spotreba áut #emisný škandál