Súd v Stuttgarte napríklad minulý týždeň zakázal autám s dieselovými motormi vjazd do mesta. Je jasné, že takúto priam revolučnú zmenu si mohli v mekke automobilizmu, ktorá je domovom značiek Porsche a Mercedes-Benz, dovoliť iba Zelení, ktorí s návrhom prišli. Je to však dôležitý odkaz aj pre ostatných – ochrana zdravia má väčšiu hodnotu ako záujmy vodičov áut.
Naftové motory majú síce oveľa nižšiu spotrebu paliva ako benzínové, no životné prostredie zaťažujú väčším objemom prachových častíc a zdraviu škodlivých oxidov dusíka. A najmä, tieto malilinké častice sú veľkým zabijakom – prenikajú hlboko do pľúc, ďalej do krvi a spôsobujú vážne srdcovo-cievne ochorenia.
V Stuttgarte zakázali autám s dieselovými motormi vjazd do mesta. Je to dôležitý odkaz pre ostatných – ochrana zdravia má väčšiu hodnotu ako záujmy vodičov áut.
Keď si k tomu pripočítame fakt, že vodiči v našich končinách v snahe ušetriť nechávajú zo svojich vozidiel odmontovať tzv. filtre pevných častíc, takže diesely znečisťujú ovzdušie ešte viac, je namieste otázka, či nám úspora paliva stojí za to, aby sme riskovali vážne ochorenia. A keďže emisné limity na diesely sa čoraz viac sprísňujú, firmám sa už nevypláca investovať peniaze do vývoja niečoho, čo je drahé a nemá to budúcnosť. Preto sa čoraz viac diskutuje o ich nahradení autami na alternatívny pohon. Napríklad vo Veľkej Británii chcú od roku 2040 úplne zakázať predaj áut so spaľovacím motorom.
Samozrejme, opustiť dobre rozbehnutý biznis a vydať sa na neprebádanú cestu nie je pre firmy „žiadne terno“. Preto sa v najbližších rokoch budú snažiť zákazníkov lákať na svoj „zelený imidž“ (rozhodnutie Dopravného podniku v Bratislave nakúpiť nové dieselové autobusy vyznieva v tomto kontexte až neskutočne spiatočnícky). Na druhej strane, ten, kto bude prvý, získa aj najväčšiu časť z elektroautomobilového koláča.
Žiaľ, Európa v tomto smere zatiaľ ťahá za kratší koniec. Na otázku, prečo na starom kontinente nemáme ešte žiadne auto podobné Modelu 3, ktoré vyrába Tesla, zväčša počuť rovnakú odpoveď: Američania ním nezarábajú žiadne peniaze, vyrábajú ho len v malom množstve atď… Pokiaľ sa na vec pozeráme touto optikou, tak tento argument platí (aj keď viac ako pol milióna rezervácií na Model 3 nie je určite zanedbateľná cifra). Lenže aj Nokia pred časom tvrdila, že iPhone od Applu je len taká „hračička“, ktorou zapĺňajú dieru na trhu. A kde je dnes bývalý svetový líder vo výrobe mobilov a kde firma založená Steveom Jobsom?
Človek nemusí byť Elon Musk ani žiadny fanúšik elektromobilov, no je zrejmé, že skôr či neskôr budú realitou, a preto sa na túto zmenu treba pripraviť. Obzvlášť krajina, ktorá sa pýši najväčším počtom vyrobených áut na hlavu, by mala túto tematiku pozorne sledovať.