Odkazy pre rozpočet

, 30.08.2017 09:00

Každý deň prináša množstvo správ zo Slovenska aj sveta, ktorými by sa mali naši politici inšpirovať.

Odkazov je ako maku. Včera boli napríklad oslavy SNP v Banskej Bystrici. Hlavným odkazom pre súčasnosť je, aby sa ľudia poučili z extrémizmu. Extrémisti sľubujú nesplniteľné a napokon narobia viac škôd ako úžitku, aj keď takto zúžiť to, čo sa stalo pred vyše 70 rokmi, sa, samozrejme, nedá.

Politik musí mať výsledky, ktoré ľudia očakávajú, inak nahrá práve extrémistom. Spraviť si svoju klasickú agendu a čo najlepšie ju odprezentovať verejnosti – tak na tento lacný trik dnes už nikto neskočí.

Popri všetkých problémoch, ktoré ľudia majú, ich každodenne trápi najmä životná úroveň meraná podielom príjmov a cien. Práce na Slovensku pribúda a z roka na rok sa život zlepšuje, ale každý vie, že by to mohlo ísť aj rýchlejšie. Prevádzka štátu je stále príliš drahá. Máme prebujnený riadiaci aparát a potom zostáva menej na investície do budúcnosti. Zmeniť sa to nedá šibnutím čarovného prútika, ale ľudia potrebujú vidieť jasné svetlo na konci tunela. Verejné financie treba riadiť tak, aby sa čoraz rýchlejšie znižoval podiel odvodov a daní na platoch ľudí. To sa dá buď rastom platov, teda podporou správnych investícií, alebo poklesom daní. Rozpočet na rok 2018 ale, zdá sa, bude myslieť viac na to, aby klesal deficit verejných financií. S týmto pravicovým cítením sa vláda nemôže uspokojiť. Ak deficit klesne o 700 miliónov eur, tak minimálne v rovnakom objeme by sa mali navýšiť aj peniaze pre zamestnancov či penzistov.

Ak ľudia v Gemeri počujú, že úrad na rezorte financií odmieta rýchlostnú cestu R2 cez juh Slovenska, prehĺbi sa v nich frustrácia. Vysielať podobné signály smerom k verejnosti je cesta do pekla.

Roky sa zbytočne zanedbáva aj poľnohospodárstvo. Slovensko sa mení na surovinovú základňu pre potravinárske podniky v cudzine. Pestujeme obilie, ale nechováme zvieratá. Platy na farmách nie sú ako pri výrobe áut. Ak sa však zohľadní to, že ľudia môžu mať robotu hneď za domom a nebudú míňať čas a peniaze na cestovanie, podporovať prestížne slovenské farmárske produkty má význam a štát na to musí myslieť oveľa viac.

Osobitá kapitola v rozpočte sú slovenské diaľnice. To, aké škody robia nepripravené analýzy o cestách, si možno nie každý politik uvedomuje. Ak ľudia v Gemeri počujú, že úrad na rezorte financií odmieta rýchlostnú cestu R2 cez juh Slovenska, prehĺbi sa v nich frustrácia. Vysielať podobné signály smerom k verejnosti je cesta do pekla. Susedné krajiny majú aj okresné mestá spojené rýchlostnými cestami a my ideme polemizovať o tom, či pre jeden obrovský zanedbaný región je potrebná štvorprúdovka? No ak chceme, aby sa región rozvíjal a vrátili sa doň investori aj mladí ľudia, tak inak ako bez poriadnej infraštruktúry to nepôjde.

Zjednodušiť treba legislatívu a stavať sa musí oveľa rýchlejšie. Česi, Maďari, ale aj Chorváti nás pri diaľniciach výrazne predbehli. Tiež krajiny ako Čína či Rusko, stavajú ako na bežiacom páse. Rusi nedávno postavili novú dvojkoľajnú železničnú trať dlhú 122 kilometrov za dva roky!

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#SNP
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk