Hra na slepú babu

Čo je horšie? Aby mali voliči v demokratických voľbách k dispozícii priveľa informácií alebo aby istý čas pred voľbami trávili v informačnom vákuu? Dvojtýždňové moratórium na zverejňovanie prieskumov volebných preferencií je nezmyselné, nevykonateľné a, domyslené do dôsledkov, aj nedemokratické.

27.10.2017 08:00
debata

Prečo? Krátka odpoveď znie, že preto, lebo sa voličom odopierajú informácie, ktoré pritom nie sú odopreté politikom. Keď si kandidáti objednajú prieskum týždeň pred voľbami, ešte môžu podľa jeho výsledkov na poslednú chvíľu zmeniť finiš kampane. Majú tak jednoznačnú výhodu voči tým, ktorí majú použiť svoj hlas a niektorého z nich zvoliť.

Ak chce teda niekto dôvodiť, že dvojtýždňové moratórium má slúžiť na to, aby voliči neboli ovplyvňovaní prieskumami, musí vysvetliť, prečo je lepšie, keď majú byť tí istí voliči ovplyvňovaní kampaňou tých, ktorí majú výsledky prieskumov k dispozícii a vďaka nim vedia, kde ešte pritlačiť a kde ubrať. Vysvetliť musí, prečo je práve takáto hra s voličom na slepú babu férovejšia či dokonca demokratickejšia, ako keby sa hralo do poslednej chvíle s odkrytými kartami.

Vzhľadom na internet je predvolebné moratórium nevykonateľné, pretože kto chce manipulovať, ten si vďaka sociálnym sieťam nájde ľahko cestu k verejnosti.

Samozrejme, nie všetky prieskumy sú rovnako seriózne. Už sa stalo, že sa v predvolebnom období odrazu vynorila nejaká agentúra, o ktorej dovtedy nik neslýchal, a začala chrliť prieskumy s čudnými dátami. Očividným cieľom bolo obvykle vnútiť ľuďom do povedomia nejakú prapodivnú predvolebnú stranícku jednohubku, ktorá sa v prieskumoch takej agentúry odrazu zázračne vyšvihla medzi volebných lídrov. Predstaviť si isto možno rôzne ďalšie finty a manipulácie, ktoré sa dajú s pomocou takej agentúry skúšať na verejnosti.

Ak sa však bojíme tohto, potom sa nebezpečenstvo podvodníkov s verejnou mienkou predsa nezačína dva týždne pred konaním volieb. Ak chce niekto čudnými prieskumami dostať na trh nejaký politický produkt, robí to mesiace pred voľbami a samotné moratórium mu môže byť ukradnuté. Dva týždne pred voľbami už predpokladá, že jeho produkt sa dovtedy dostal do povedomia voličov. Poctivé či manipulatívne prieskumy sú skrátka otázkou, ktorú nijaké moratórium nerieši.

Dvojtýždňové moratórium na zverejňovanie prieskumov je nezmyselné, pretože také prieskumy samozrejme existujú, robia sa až do poslednej chvíle a vždy existuje množina ľudí, ktorá sa k ich výsledkom dostane a má tak voči ostatným informačnú výhodu. Vzhľadom na internet je také moratórium aj nevykonateľné, pretože kto chce manipulovať, ten si vďaka sociálnym sieťam a stránkam registrovaným mimo SR nájde ľahko cestu k verejnosti. S tým, že potom má nezaslúženú výhodu voči ostatným, poctivejším zadávateľom a vykonávateľom prieskumov.

Nedemokratické je preto, lebo volič, ktorý má k dispozícii iba jeden svoj hlas, by sa nemal pred voľbami ocitnúť v pozícii dieťaťa čakajúceho na Ježiška pod stromčekom, zatiaľ čo vševedúci rodičia schovávajú darčeky kade-tade po dome.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #voľby #sociálne siete #predvolebné moratórium