Zrušiť kraje

Skutočnosť, že k volebným urnám prišlo oproti minulosti o čosi viac voličov, vytvára optický klam, že ľudia sa začali o krajské voľby zaujímať.

13.11.2017 12:00
debata (33)

To je však omyl. Malá časť sa zmobilizovala len kvôli "hnedej” hrozbe. Nebyť nej, tak je všetko po starom a účasť by nepresiahla obvyklých 20 percent.

Na druhej strane, ak 70 percent z nich zostalo doma, hoci hrozilo, že kotlebovci sa môžu posilniť (a oni sa de facto v Banskobystrickom kraji aj posilnili, hoci Kotleba sa nestal županom), znamená to len jedno: vyššie územné celky (VÚC) sú ľuďom ukradnuté. Za 16 rokov si na ne nezvykli, nezaujímajú sa o ne, a preto treba tento model opustiť.

VÚC nie sú posvätná krava. Je úplne normálne, že ak sa niečo neosvedčí, tak sa to zruší alebo transformuje. To, že tu nikto za 20 rokov nemal odvahu siahnuť na „Mečiarovo dedičstvo“ a zrušiť umelo vytvorené okresy a kraje, no predovšetkým jeden volebný obvod, je vizitkou našich politikov. Ak má byť krajina dobre spravovaná, nemôže stáť na zlých základoch. A súčasné územnosprávne členenie Slovenska, kde „dzurindovské“ VÚC kopírujú umelé „mečiarovské“ kraje, v rámci ktorých sa spolu ocitli Záhoráci i Maďari a ktoré nezmyselne rozdeľujú historické regióny (Spiš a Zemplín), sú jednoducho zlé.

Navyše, sú aj veľmi drahé a čoraz viac sa zadlžujú. Na plátanie deravých ciest skutočne nepotrebujeme voleného župana a nákladný aparát. Slovensko samo osebe je také malé, že riešiť dopravnú infraštruktúru izolovane v ôsmich umelo vytvorených krajoch je značne neefektívne. Ako ukázali voľby, práve doprava bola jednou z hlavných tém, ktoré trápia voličov.

Tento veľmi drahý medzičlánok treba buď úplne zrušiť a kompetencie VÚC prerozdeliť medzi štát a obce, alebo sa vrátiť k starému modelu troch krajov.

Ak mali kraje napomôcť k znižovaniu regionálnych rozdielov, tak sa stal pravý opak – rozdiely v HDP i v nezamestnanosti sú stále priepastné a ešte sa zväčšujú.

Pôvodný návrh reformy verejnej správy bol možno dobre mienený, ale ako to už na Slovensku chodí, napokon sa z neho stal paškvil. Dnešný stav je v podstate kompromisom na druhú, lebo prapôvodný návrh predpokladal 16 krajov, kompromisný 12 a napokon sa politici dohodli rozdeliť Slovensko na osem krajov To však už vonkoncom nezodpovedá historickému členeniu na niekdajšie župy.

Ani rozdelenie na ešte menšie jednotky však pravdepodobne neprinesie požadovaný efekt. Jednoducho, tak ako nebudeme mať švajčiarske dôchodky, pravdepodobne sa treba zmieriť s tým, že v našich podmienkach nebude fungovať ani veľké množstvo malých samosprávnych "kantónov”. Tento veľmi drahý medzičlánok treba buď úplne zrušiť a kompetencie VÚC prerozdeliť medzi štát a obce, alebo sa vrátiť k starému modelu troch krajov. Je totiž lepšie nadviazať na to, čo si ľudia ešte pamätajú. Pokiaľ má ísť o decentralizáciu a prenos kompetencií, tak je pravdepodobne najlepšie, ak veci spravujú priamo obce, ktorých volení zástupcovia majú oveľa väčšiu legitimitu než župani a župné zastupiteľstvá.

Ak medzi vládnymi i opozičnými politikmi existuje vzácne zhoda, že súčasný model nie je dobrý, tak si treba spoločne sadnúť za stôl a hľadať kompromis.

© Autorské práva vyhradené

33 debata chyba
Viac na túto tému: #VÚC #kraje