Zdaniť digitálnych

Európa zbytočne otáľa pri zdanení digitálnej ekonomiky. Mnohé internetové obchody či prehliadače využívajú daňové diery a vyberajú hrozienka z koláča.

08.01.2018 22:00
debata

Predstavte si, že si cez nadnárodný internetový obchod kúpite napríklad mobil. Kým zákazník sa teší z nízkej ceny, predajca vykáže stále slušný zisk niekde v daňovom raji. Tam presne putujú peniaze aj zo Slovenska a naša ekonomika z biznisu nemá nič. Navyše slovenské obchody, ktoré sú v nerovnom postavení, keďže si plnia svoju daňovú povinnosť, na to doplatia vrátane ich zamestnancov.

Kupujúceho zláka pre nadnárodný on-line obchod reklama, ktorú uvidí v nadnárodnej sociálnej sieti. Pokrivený je potom aj reklamný trh, lebo je to všetko na úkor ďalších domácich firiem, ktoré sa plateniu daní často nevyhnú. Takto sa peniaze z malých krajín prelievajú až k veľkým svetovým boháčom a ešte sa aj zvyšuje príjmová nerovnosť medzi bohatými a chudobnými.

Niekto by možno povedal, že veď nech zarábajú tí, čo sú šikovní a vedia sa v tomto svete obracať. Lenže každý musí mať rovnaké podmienky, a preto štáty musia podnikanie tvrdšie regulovať. Úvahy o digitálnom odvode sú namieste. Ten treba čo najrýchlejšie zaviesť do praxe.

Zároveň sa vlády po celom svete musia zamyslieť nad systémovými krokmi, ktorými budú operatívne reagovať na rozmach elektronických služieb. Lebo kým sa politici dohodnú, veľké digitálne firmy nenechajú kameň na kameni a obrátia všetko vo svoj prospech.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ekonomika #dane #Európa