Falošný refrén

, 05.02.2018 20:00

V diskusii o stave školstva na Slovensku sa vždy, nevyhnutne a neodvratne, ako refrén vynorí argument, že jeho štruktúra neodráža potreby trhu práce. Už samotný termín „trh práce“ v tomto prípade zaváňa čudne, o tom však inokedy. Podstatné je, že ten refrén je ako celok falošný.

Refrén nie je falošný preto, že by sa nedali nájsť príklady ľudí, ktorí vyštudovali čosi, čo ich bavilo, ale na „trhu práce“ nie je o ich expertízu záujem. Alebo ľudí, ktorí niečo vyštudujú a potom nájdu uplatnenie v nejakom inom odvetví.

Ak však niekto z toho pobúrene vyvodzuje, ako napríklad pred mesiacom v Pravde štátny tajomník ministerstva práce Branislav Ondruš, že: „štát za ich zbytočné štúdium ročne zaplatí štvrť miliardy eur“, je jasné, že problém nie je v dátach, no v ich interpretácii.

Nuž, nemôže sa každý absolvent politológie stať štátnym tajomníkom a z každého absolventa práva sa nestane premiér. Ak sa niekto nechce rozčuľovať nad peniazmi za „zbytočné štúdium“ verejných činiteľov, nech ho netrápia ani iní absolventi, ktorí nepracujú priamo v tom, čo študovali.

Pochopiteľne, ak sa chce niekto niečím profesionálne zaoberať, štúdium v danom odbore je dôležitým plusom. Lenže hodnota vzdelania nie je merateľná iba linkou „užitočná škola – dobré zamestnanie“. Takto dôjdeme akurát k primitívnym otázkam typu: načo je budúcemu strojárovi dejepis, alebo: načo je budúcemu sociológovi geometria?

Školstvo nie je výroba: schopnosti a osobnostné zameranie detí a mladých ľudí zostanú rozmanité. Štátna administratíva či nejaký podnikový manažment na tom veľa nezmenia.

Predseda vlády s ministrom financií v pondelok oznámili dobré výhľady nášho hospodárstva na najbližšie roky. Pri uvádzaní skvelých (bez irónie) dát o vývoji zamestnanosti zaznela, prirodzene, aj zmienka o tom, že strojárstvo pociťuje nedostatok pracovných síl. Podľa Roberta Fica sa však ďalšia veľká možnosť Slovenska črtá v oblasti cestovného ruchu. To je fajn. Len aby nám nejakí tí inžinieri ľudských duší teraz nezačali zborovo vykladať o potrebe preorientovať stredné školstvo na hotelierstvo a gastronómiu…

Isteže je možné zaoberať sa kvalitou našich škôl, aj diskutovať o premrštenosti niektorých odborov, či o potrebe podporiť duálne vzdelávanie. Nezabúdajme len pritom, že školstvo nie je výroba: schopnosti a osobnostné zameranie detí a mladých ľudí zostanú rozmanité, a štátna administratíva či nejaký podnikový manažment na tom veľa nezmenia. Našťastie.

Hovoriť o praxi je trochu ako hovoriť o cieli: pre zameriavača rakiet s jadrovými hlavicami znamená cieľ čosi iné ako pre družstvo biatlonistiek alebo pre dizajnéra automobilov, či hudobného skladateľa. Potrebou našej praxe sú zvedaví, rozhľadení, vynaliezaví, sebavedomí i tolerantní ľudia.

K tomu všetkému dokáže dobré vzdelávanie prispieť, celkom bez ohľadu na profilové predmety tej-ktorej školy. Ak sa budú potreby praxe neustále zamieňať za potreby akcionárov niektorého priemyslu bohatnúť ľahšie, rýchlejšie a stabilnejšie, prax nášho života na Slovensku bude smutná a neuspokojivá.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#školstvo #pracovný trh #kvalita
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
45,99
Nevinnosť Yellow

Nevinnosť Yellow

52,46
Passion Ruža Sunny

Passion Ruža Sunny

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk