Optimalizátori

Benjamin Franklin kedysi povedal, že na svete sú iba dve istoty: dane a smrť. Kým pred zubatou sme si všetci absolútne rovní, pri platení daní sú si niektorí rovnejší.

05.06.2018 08:00
debata

Predovšetkým veľké technologické spoločnosti ako Google, Amazon či Facebook sú majstrami v optimalizácii a z EÚ si urobili daňový raj. Keďže tieto digitálne spoločnosti odvádzajú v únii dane zo zisku len vo výške okolo 9,5 %, zatiaľ čo „tradičné“ firmy priemerne 23,2 %, Brusel navrhol pre ne zaviesť tzv. digitálnu daň. Vzhľadom na rastúci podiel digitálnej ekonomiky je táto „protiakcia“ nevyhnutná.

Medzi prvými krajinami, ktoré toto opatrenie prijmú bude Slovensko. Nie je predsa normálne, aby najväčšie daňové bremeno ležalo na pleciach zamestnancov, ktorí platia dane do posledného centa, a digitálne giganty s miliardovým obratom odvádzali len akési „všimné“.

Napríklad tržby Googlu na Slovensku dosiahli vlani takmer 1,3 milióna eur, no na daniach táto spoločnosť zaplatila iba necelých 48-tisíc eur. Vysvetlenie je prosté: väčšina tržieb pretiekla cez jej írsku pobočku.

Keď pred časom francúzska vláda žiadala od spoločnosti Google doplatiť 1,1 miliardy eur za daň z reklamy, právnici tohto digitálneho gigantu žalobu úspešne „odstrelili“ argumentom, že Google nie vo Francúzsku „fyzicky prítomný“.

Keďže aj virtuálny svet plodí reálne peniaze, táto hra na mačku a myš sa musí skončiť. Novej realite musí zodpovedať aj nová legislatíva. Potom sa už nik nebude môcť tváriť, že je na trhu prítomný iba virtuálne, a pritom odlievať reálne milióny eur do svojho vrecka.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dane #Google #Amazon #facebook #daňové raje