Fond áno, ale aký?

Keď človek príde do potravín v Dánsku, do očí mu udrie záplava červených vlajočiek na mäsových, mliečnych i ostatných výrobkoch. Každému je hneď jasné, že bravčovina neprecestovala polovicu Európy, ale pochádza od farmárov z Jutského polostrova. Obdobne sú skratkou AMA a červeno-bielo-červenou trikolórou označené aj domáce produkty v susednom Rakúsku.

14.09.2018 12:00
debata (6)

U nás, aj keby obchodníci chceli, slovenské vlajočky by veľmi nemali kam umiestniť. Napríklad až tri štvrtiny mäsových výrobkov predávaných v obchodoch na Slovensku pochádzajú zo zahraničia. Celkovo podiel domácich potravín na pultoch predajní minulý rok klesol na historické minimum. Iba 37,2 % malo značku made in Slovakia!

Ministerstvo pôdohospodárstva podľa vzoru Rakúska preto plánuje vytvoriť marketingový fond na podporu domácich potravín. Nápad je to zaiste dobrý, lebo určitá výchova spotrebiteľa je vždy namieste. Oveľa väčší problém však predstavujú chýbajúce kapacity v potravinárskom priemysle. Je preto nanajvýš otázne, či takýto fond dokáže naštartovať dlhodobo podfinancované potravinárstvo. Ako vždy, diabol je skrytý v detailoch. Keďže nápad pochádza z dielne SNS a ministerka Matečná zatiaľ svoje predstavy, ako by mal fond fungovať, nekonkretizovala, existuje obava, aby to nedopadlo tak, že najväčší osoh z marketingového fondu budú mať reklamné agentúry, prípadne ľudia blízki SNS, a výrobcom potravín zostanú len omrvinky.

A najmä, aby odvod, ktorým zaťažia obchodné reťazce, nezvýšil ceny potravín, na čo by v konečnom dôsledku doplatil spotrebiteľ. Takže fond áno, no ide o to, ako bude nastavený.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #potravinársky priemysel #marketingový fond na podporu domácich potravín