Jaguar posúva krajinu

Investícia firmy Jaguar Land Rover v Nitre je pre Slovensko ideálna z viacerých uhlov. Pozitív je "milión". Negatíva sú skôr v rovine úvah.

25.10.2018 20:00
debata (14)

Keďže strašenie všetkým a všade majú mnohí v krvi, poďme pokojne na negatíva. Budeme príliš závislí od výroby áut? Ide skôr o klišé ako reálnu obavu. Autá nikdy neprestanú byť v móde. A ak príde kríza, dotkne sa všetkého.

Za negatívum možno niektorí označujú, že zase ide o zahraničného, nie slovenského investora a ešte dostane aj stimuly. Slovensko je však súčasťou jednotného trhu EÚ, preto takáto výčitka nemá opodstatnenie. Výška stimulov je zanedbateľná oproti investíciám samotnej firmy, daniam a odvodom, čo tu zaplatí, či ďalším benefitom v podobe subdodávateľov.

Investícia pri hranici západného a stredného Slovenska môže zachytiť aj ľudí z južných regiónov západného a stredného Slovenska, kde je stále núdza o dobre platenú prácu.

Negatívum v podobe miezd? Na Slovensku Jaguar zaplatí robotníkovi po nástupe aj s odmenami a trinástym platom priemerne za mesiac asi tisícku v hrubom. Nie zlé na to, že ľudia pre pár rokmi v Nitre robili za šesťsto eur. Na druhej strane, v Británii Jaguar rovnaký robotník vyjde možno na trojnásobok. Áno, je to tak, ale tento nepomer nemá rýchle riešenie a je to dôsledok zaostávania v minulosti. Slovensko sa preto spolieha na investorov z cudziny a nemá príliš možnosti podobne expandovať do iných krajín.

V prípade miezd môžu odborári na Slovensku do budúcnosti využiť to, že Nitra bude pre Jaguar doslova „zlaté vajce“. Jaguar sa rozhodol pre Slovensko v roku 2015. Možno tušil a možno nie, že o rok nato sa Briti rozhodnú v referende vystúpiť z EÚ. Na budúci rok na jar sa tak stane a stále nie je jasné, ako to bude so vzájomnými clami. Ak Jaguar bude v Nitre vyrábať pre EÚ, clám sa môže vyhnúť. Bude to pre investora čerešnička na torte po tom, čo na Slovensku našiel výbornú sieť subdodávateľov, ešte stále nejakú pracovnú silu a potom v porovnaní s inými krajinami EÚ ešte stále relatívne stabilné politické prostredie.

Pre Slovensko je obrovský investor v Nitre výborná vec. Investícia je pri hranici západného a stredného Slovenska. Môže zachytiť aj ľudí z južných regiónov západného a stredného Slovenska, kde je stále núdza o dobre platenú prácu. Tieto regióny sa potrebujú pozviechať. Môžu sa tam vrátiť mladí ľudia, ktorí to budú mať do Nitry za prácou na skok. Ak sa vráti život do regiónov, kde je stále miestami až bieda, krajina by vykročila do novej etapy. Potom by bol už len krôčik k tomu, aby aj Gemer či Novohrad získali obrovského investora podobného Jaguaru.

Štát však musí predovšetkým dobudovať diaľnice aj obnoviť cesty prvej triedy a tiež zaistiť, aby sa zo zaostalejších regiónov nevytratil život úplne a ďalej tam fungovali školy, nemocnice aj obchody. Ak sa niečo zavrie, otvárať to je oveľa náročnejšie. Dobre to vie aj britský Jaguar, ktorý doma zažíva doslova britskú tragédiu. Ak ľudí niečo zlomí, dostať sa na správnu cestu späť je veľmi ťažké…

Príchod Jaguaru na Slovensko treba podporiť a oceniť. Žiadne „ale“ zatiaľ necítiť. Ekonomika krajiny ide s Jaguarom do ďalšej fázy.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Nitra #Jaguar Land Rover