Pokiaľ samotný úspech nezávislých nie je prekvapením, ale skôr pokračovaním nastúpeného trendu, novým fenoménom v týchto voľbách bola generačná výmena politikov.
Ak víťazstvo „hipstera“ Petra Bročku v Trnave sa pred štyrmi rokmi javilo skôr ako výnimka z pravidla, tieto voľby sú dôkazom, že voľba mladého kandidáta, nezaťaženého minulosťou a väzbami na politické strany, sa stáva takmer štandardom.
Komunálne voľby ukázali, že ten, kto vo väčších mestách dokáže osloviť vlastným príbehom generáciu tzv. mileniálov, čiže mladých ľudí do 35 rokov, má veľkú šancu uspieť. Niekde na to stačia sociálne siete, niekde riadny balík peňazí.
Na jednej strane to, že títo kandidáti nie sú zaťažení ideologickými nánosmi, sa môže javiť ako obrovská výhoda, no na druhej strane to predstavuje aj obrovské nebezpečenstvo, pretože okrem nezávislých hipsterov za rohom čakajú na svoju príležitosť aj rôzni náckovia. Ide len o to, kto bude mať „lepší príbeh“ a kto mladých osloví lepším marketingom.
Kým tentoraz uspeli „mladí úspešní“ v nadštandardne bohatých regiónoch, nabudúce môžu uspieť tí, ktorí zmobilizujú frustrovaných. To je tak, keď kupujeme mačku vo vreci…