Ako však ukazuje aktuálny prieskum agentúry Focus, Tomáš O. nie je ani zďaleka jediný učiteľ, ktorý má blízko k radikalizmu. Predispozíciu k pravicovo-extrémistickej politike má 7 percent pedagógov na druhom stupni ZŠ.
Na jednej strane by sa mohlo zdať, že je to zanedbateľné číslo, najmä v porovnaní s bežnou populáciou. Lenže človek stojaci za katedrou nielen učí, ale predovšetkým formuje názory detí. Inak povedané: príklady priťahujú. Učiteľ by mal byť preto príkladom, ktorý deti vedie k tolerancii a otvorenosti. Mal by to byť človek, pre ktorého sú pravda, spravodlivosť a sloboda tými najvyššími hodnotami.
Určite by nikto dobrovoľne nedal svoje dieťa do rúk extrémistovi, ktorý okolo seba šíri predsudky a nenávisť. Stačí, že deťom do hláv zaseje semienko, výsledok sa môže dostaviť až neskôr. K tomu, aby takýchto ľudí na našich školách bolo čo najmenej, môže prispieť samotný riaditeľ, školská inšpekcia, ale aj polícia. Tá v spomínanej kauze na rozdiel od inšpekcie zlyhala na celej čiare.
V krajine, ktorá v uplynulom storočí prešla dvomi totalitami, by mal byť takýto prípad exemplárne potrestaný a nie napokon zametený pod koberec. Ide predsa o naše deti, a preto by nám nemalo byť jedno, kto ich učí.