Čína: Ťahúň aj hrobár svetovej ekonomiky

Lacná čínska oceľ, ktorá zaplavuje celý svet, ničí oceliarsky trh, predovšetkým ten európsky. Zatiaľ čo USA reagovali veľmi promptne a uvalili na čínsku oceľ vysoké clá, starý kontinent stále váha. Európania sú si vedomí, že sa ocitli medzi dvomi mlynskými kameňmi...

26.07.2019 06:00
debata (20)

Prepúšťanie v oceliarskom priemysle nikoho neteší, no pre Európu, ktorá je automobilovou veľmocou, by vyššie ceny plechov znamenali ešte väčšie prepúšťanie, pretože v automobilkách pracuje niekoľkonásobne viac ľudí ako v hutníctve. Dobré riešene teda neexistuje.

Za to, že Čína sa v priebehu dvoch rokov zmenila z najväčšieho svetového dovozcu ocele na najväčšieho vývozcu, môže pokles tamojšej ekonomiky, ktorá v druhom štvrťroku 2019 rástla medziročné „iba“ o 6,2 percenta. To, čo sa z nášho pohľadu javí ako veľmi slušné číslo (čo by za to dala nejedna európska krajina), je z pohľadu čínskej ekonomiky ten najhorší výsledok za posledné tri dekády. Je preto prirodzené, že dopyt po oceli v Číne klesá, a keďže jej má obrovské prebytky, vyváža ju do celého sveta za likvidačné ceny.

Hoci sa o „ríši stredu“ hovorí iba v superlatívoch, Čína je v skutočnosti obor na hlinených nohách. Ukázalo sa to už pred 10 rokmi, keď celý svet zasiahla kríza. Hoci všetko nasvedčovalo tomu, že neobíde ani Čínu (klesala spotreba energie, surovín, aj objem dopravy), čínska ekonomika napokon robustne rástla. Majú azda súdruhovia z politbyra nejaký zázračný recept na riešenie hospodárskych problémov? Nie. Z krízy sa im podarilo vybŕdnuť len vďaka tomu, že Peking napumpoval do ekonomiky miliardy dolárov. Táto injekcia postavila Čínu na nohy.

Ak dôjde k prepúšťaniu v U.S. Steel Košice, bude to veľká rana pre východ Slovenska, no ešte väčšou ranou pre celú krajinu bude, keď sa u nás zatvoria brány automobiliek.

Odvrátenou stránkou tohto dopingu je rýchlo rastúci dlh, ktorý začína byť jednou z najväčších hrozieb pre Čínu samotnú, ale aj pre globálnu svetovú ekonomiku. V pomere k minuloročnému hrubému domácemu produktu (HDP) stúpol dlh až na 50 percent, pričom celkové zadlženie krajiny zahŕňajúce dlh domácností, firiem a vlády, dosiahlo v 1. kvartáli tohto roka až 303 % HDP! Čína, ktorá v poslednej dekáde patrila medzi hlavných ťahúňov rastu svetovej ekonomiky (prispievala k nemu viac ako1/4), môže byť aj jej hrobárom.

Príčinu treba hľadať v obchodnej vojne s USA, ale aj v tomto prípade platí, že Žiadny strom nerastie do neba, ani ten čínsky. Preplnené ulice čínskych veľkomiest zamorené smogom jednoducho nie sú schopné poňať viac áut, ktoré by zhoršovali už aj tak zlú situáciu, a to je aj jedným z dôvodov, prečo dopyt po nich klesá. Ak si zoberieme, že zhruba pätina vývozu nemeckých áut smeruje práve do Číny, tak je to nepríjemná správa aj pre nás, keďže bratislavský VW vyrába luxusné SUV, ktoré si Číňania mimoriadne obľúbili.

Ak sa naplní hrozba a dôjde k prepúšťaniu v U.S. Steel Košice, bude to veľká rana pre východ Slovenska, no ešte väčšiu ranou pre celú krajinu bude, keď sa u nás zatvoria brány automobiliek. Otrepaná fráza, že ak nechceme dopadnúť ako Detroit, mali by sme začať robiť niečo iné, je viac než aktuálna.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #čínska ekonomika #U.S. Steel Košice #obchodná vojna #oceliarsky priemysel