Drahšie autá a emisie nás neminú

Tak ako pri všetkom, aj pri autách a emisiách by malo platiť staré známe - všetko s mierou. V Európe sa dlhé roky rozvíja jeden fenomén a tým je ekológia. V normálnej miere platí, že jej nie je nikdy dosť. Niekedy však aj pri nej môže pohár pretiecť.

27.08.2019 08:00
debata (3)

Rakúšania sa vrhli do úspor energií až takým spôsobom, že idú do technológií, ktoré sú extrémne drahé a prakticky ekonomicky nenávratné. A to všetko len preto, aby si mohli povedať, že majú domy, ktoré nepotrebujú žiadnu energiu. Podobne Nemeckom sa roky valí kampaň proti jadrovým elektrárňam, ktorá vyústila do ich zatvárania. Stredná cesta sa nehľadá.

Pri autách už panujú obavy, či ideme správnym smerom. Ustavičné znižovanie emisných limitov začína posielať do zabudnutia aj také motory, ktoré sa v minulosti považovali z hľadiska vypúšťaných emisií za superúsporné. Výsledkom bude, že na lacné vozidlá budeme musieť zabudnúť. Ceny tých naftových a benzínových pôjdu postupne asi až na úroveň áut na elektrinu.

Ak teraz stojí elektrické rodinné auto 30-tisíc eur a auto s klasickým pohonom 12-tisíc, ceny oboch sa možno časom ustália na 20-tisíc. S elektrickými budeme ekologickejší, ale otázka je, za akú cenu. Ísť s technológiami dopredu, byť moderný, je dobrý smer. Len treba spočítať, aby v konečnom dôsledku spotrebiteľ neplatil priveľa.

Treba sa poučiť z minulosti, keď dobré myšlienky nedopadli dobre. Napríklad nápad vyrábať viac prísad do benzínov a nafty z biozložiek znamenal, že slovenské polia húfne ožltli repkou olejnou.

Treba sa poučiť z minulosti, keď dobré myšlienky nedopadli až tak dobre. Napríklad nápad vyrábať viac prísad do benzínov a nafty z takzvaných biozložiek znamenal, že slovenské polia húfne ožltli repkou olejnou. Normálne by pritom bolo pestovať na pôde rôzne plodiny, keďže aj ľudia majú rozličné chute a príroda nikdy nebola jednofarebná a jednotvárna.

S elektrickými autami nás čaká éra budovania dobíjacích staníc, dobíjanie áut doma, na cestách. Život ľudí s elektroautami bude iný, bude to obrovský impulz aj pre investície do energetiky. Ak sa niekto kompetentný už rozhodol a dobre to všetko prepočítal, Slovensko bude musieť chtiac-nechtiac nasadnúť na nový elektrický vlak. U nás je priamo aj nepriamo na štyri etablované automobilky nadviazaných až 200-tisíc pracovných miest a výroba áut tvorila v minulom roku až 44 percent slovenského priemyslu.

Výhody zatiaľ poberáme najmä vďaka produkcii áut s klasickým pohonom na benzín a naftu. Ak odvetvie prejde na vozidlá na elektrinu, všetko sa zmení. Môže to byť výhoda pre vyspelejšie krajiny, keďže produkcia áut na elektrinu nie je taká náročná na ľudskú prácu. Viac práce budú mať roboty. Slovensko si možno bude musieť hľadať iné zameranie, aby náš priemysel bol naďalej schopný konkurovať v globálnom prostredí.

Nateraz sa aj Slovensko musí v Európskej únii zaujímať o to, kde pri výrobe áut sme a kam smerujeme. Ide nielen o spotrebiteľov, ale aj o pracovné miesta a celú ekonomiku. Ekológia musí mať i primeranú ekonomickú logiku. Príkladov z minulosti, keď sa išlo do extrému a na oblasti, kde sú veľké rezervy (nadbytok plastov), sa dlho hľadelo málo, bolo už dosť.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #ekológia #dobíjacie stanice #emisné limity #výroba automobilov #elektrické auto