Blížia sa voľby – začne sa sľubovanie

Jeseň sa bude niesť v znamení volebnej kampane. Jednou z tém bude nepochybne aj doprava a výstavba cestnej infraštruktúry.

18.09.2019 18:00
debata (2)

V tejto oblasti vládne veľká nespokojnosť. Dlhoročné sľuby sa plnia veľmi pomaly a kvalita života ľudí v regiónoch tým veľmi trpí. Tým pádom rastú aj regionálne rozdiely, pričom dopravná infraštruktúra v tom hrá významnú úlohu. Teraz pred voľbami sa začne súťaž, kto sľúbi viac. Jedným argumentom bude, že sa to manažérsky dá robiť lepšie. To je pravda. Tých chýb bolo doteraz dosť. Určite sa dá zlepšiť príprava a riadenie výstavby novej cestnej infraštruktúry. Do manažérskych pozícií kompetentných inštitúcií sa neraz dostali aj ľudia, ktorí mali skôr politické zásluhy ako odborné.

Najdôležitejšia je však otázka, ako dostať viac prostriedkov do systému. Zvýšiť podiel financií zo štátneho rozpočtu, keď sa začína celosvetovo zhoršovať ekonomická situácia, bude problém. A hlavne komu zobrať. Európske financie na dopravu v budúcom programovom období (a bude ich menej ako doteraz) sú už dnes v podstate „vybookované“. Musia prísť nové riešenia. Predovšetkým, nie všetky daňové príjmy, ktoré súvisia z dopravou, idú do dopravy. Myšlienka štátneho fondu rozvoja dopravy už na stole bola. Využitie vkladov občanov, ktorým dnes peniaze na účtoch v bankách „spia“, by pri zaujímavom úročení napríklad štátnych dlhopisov tiež vedelo dostať časť peňazí do systému. NA využitie PPP projektov však už veľký priestor nie je.

Ďalšou témou je mýto. Do roku 2018 sme vybrali cca 1,6 mld. Do roku 2022 je predpoklad, že by sa mohlo vybrať cca 2,3 mld. Pri zavádzaní mýta sme pritom prognózovali skoro o 1 mld. väčší výber. Prognóza vychádzala v tom čase z plánu odovzdávania nových úsekov diaľnic a rýchlostných komunikácií. Boli iné sadzby, po nátlaku dopravcov a následných politických rozhodnutiach došlo aj k rôznym zmenám v systéme. Samozrejme, sú tu aj náklady na systém. Prebiehajú diskusie o efektívností mýtneho systému. V súčasnej dobe vo VÚD dokončujeme analýzu nákladov a výnosov nášho systému a porovnávame ho s okolitými krajinami, aby sme vedeli povedať, ako dostať viac peňazí z mýta na výstavbu cestnej infraštruktúry. Ak sa chceme seriózne pohnúť pri výstavbe diaľnic a rýchlostných komunikácií, nesmieme len sľubovať, ale musíme poctivo prichádzať s riešeniami.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #diaľnice #Mýto #cestná infraštruktúra #PPP projekt