Spĺňali doslova multifunkčnú úlohu na celé desaťročia a nebolo treba veľa, aby s požiadavkami na ich modernizáciu prebehla ďalšia transformácia ustanovizne, ktorá mala celoslovenský cveng aj tradíciu
Ale nestalo sa tak a PKO vedno s ďalšími stánkami kultúry zbytočne zaniklo, aby ho dosiaľ nič adekvátne nenahradilo. „Stará barabizňa“, ako tento architektonicky, urbanisticky aj technicky pozoruhodný objekt titulovali developerskí predátori, doteraz nebola ničím prekonaná.
Po tridsiatich rokoch demokracie a takmer 27 rokoch fungovania Slovenskej republiky je neexistencia moderného univerzálneho kultúrneho centra s celoštátnym a celospoločenským dosahom veľmi kŕčovitou grimasou na inak programovo vysmiatej tvári vyratúvania všetkých doterajších úspechov v našej podivuhodne pokrútenej krajine.
Poukazuje na to aj nová Iniciatíva za Národné kultúrne a spoločenské centrum, ktorej členovia – zväčša hudobníci alebo ľudia spojení s hudobným dianím – majú bohaté skúsenosti so zahraničným štandardom.
Zásadné príčiny poznáme. Nekoncepčnosť, korupcia, kšeftovanie s pozemkami, nefunkčný územný plán, mesto ako válov a pri ňom veľa svíň. Ale aj roztrieštené záujmy, politické hry a celkovo podcenený význam kultúry a vzdelania v spoločnosti. Čosi, čo by nás nadčasovo a univerzálne spájalo, chýba. Štadióny s pochybným pozadím ani megalomanské obchodné parky to nemajú ako nahradiť.