Účelový štrajk a mýtna zlodejina

Zmyslom štrajkov a protestov je presadzovanie skupinových záujmov, čo je úplne legitímny cieľ. Na každý protest, ktorý sa uskutoční krátko pred voľbami, sa však dá pozerať aj inou optikou: ako na pokus o vydieranie. Tak ako bol účelový protest učiteľov krátko pred voľbami v roku 2016, účelovosťou zaváňa aj aktuálny protest autodopravcov.

14.01.2020 19:00
debata (80)

Nik nehovorí, že napríklad učitelia v našej krajine nemajú dôvod štrajkovať. Hoci vlády deklarujú, že školstvo je ich prioritou, z rôznych medzinárodných porovnaní vychádzajú slovenskí pedagógovia veľmi zle. No s výnimkou vlaňajšieho Dňa učiteľov, ktorý si pripomenuli odetí v čiernom, počul azda niekto o nejakom zásadnom proteste učiteľov za uplynulé štyri roky?

Podobne je to s autodopravcami. Vysokú cestnú daň z motorových vozidiel štát nevyrubil minulý mesiac ani minulý rok. Žiadať preto šesť týždňov pred voľbami zníženie cestnej dane z motorových vozidiel, navyše na začiatku roka, keď práve začal platiť nový rozpočet, je dosť nešťastné. Kde boli dopravcovia doteraz?

Ak z jedného eura mýta dostáva 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť a 48 centov išlo na účet SkyTollu, tak je to megazlodejina, aká nemá na Slovensku obdobu.

Iná situácia je, ak ide o mýtny systém. Novembrová správa o kontrole NKÚ, ktorá sa zamerala na fungovanie mýtneho systému, všetkých doslova šokovala. Ak z „jedného eura mýta dostáva 45 centov štátna Národná diaľničná spoločnosť a 48 centov išlo na účet SkyTollu“, tak je to megazlodejina, aká nemá na Slovensku obdobu. Takýmto spôsobom štát prišiel o 700 miliónov eur, ktoré mohol investovať do cestnej infraštruktúry.

Keďže v tendri na mýto vyhrala najdrahšia ponuka, a navyše od úplne neznámej firmy (o jej prepojení na istú finančnú skupinu si čvirikajú vrabce), tak maslo na hlave má jednoznačne vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny zo Smeru. Premiér Peter Pellegrini sa však darmo tvári ako „drsňák“, to maslo má na hlave aj on – bol blízkym spolupracovníkom Vážneho, a navyše Boris Miškovič, ktorý v minulosti pôsobil v spoločnosti SkyToll, je jeho poradcom.

Hoci pozastavenie výberu diaľničného mýta do výberu nového prevádzkovateľa mýtneho systému je nezmysel, pretože štát by prišiel aj o to málo, čo dostáva, tým, že dopravcovia na tento problém upozornili, trafili v tomto prípade do čierneho.

Vzhľadom na to, že na konci roka 2022 sa zmluva s firmou SkyToll končí, už teraz by mal štát začať pripravovať nové výberové konanie na prevádzkovateľa mýta, aby to nedopadlo tak ako v roku 2009… Ďalšiu nevýhodnú zmluvu si už nemôžeme dovoliť. Keďže náklady na prevádzku mýta sú v Česku takmer polovičné ako na Slovensku, pričom systém vlastní štát, tak by mal zároveň ako dobrý hospodár zvážiť, či takýto model neaplikuje aj u nás.

Každá kríza je zároveň výzvou. Štrajk autodopravcov upriamil pozornosť na to, či by nebolo možné po železnici prepravovať viac tovaru, čo by jednak odľahčilo preplnené slovenské cesty a zároveň pomohlo Cargu. Tržby nákladného železničného dopravcu dlhodobo klesajú a po dlhých rokoch v červených číslach sa mu len relatívne nedávno – v roku 2016 – podarilo prehupnúť do „mierneho“ zisku. Najprv by však niekto musel urobiť poriadok v samotnom Cargu…

© Autorské práva vyhradené

80 debata chyba
Viac na túto tému: #Ľubomír Vážny #UNAS #Peter Pellegrini #Sky Toll #elektronické mýto #štrajk autodopravcov