Panika z kotlebovcov

, 21.01.2020 19:00

Frustrácia ľudí pred voľbami nebola azda nikdy taká veľká ako teraz, čo sa odráža aj v podpore extrémistov. Kauzy, ktoré v posledných mesiacoch vyplávali na povrch, tento pocit umocňujú.

Už samotný fakt, že sa ĽS NS pred štyrmi rokmi podarilo dostať do parlamentu, bol desivý, no predstava, že by táto strana mohla vo voľbách zvíťaziť vyzerala ako čisté sci-fi.

To, čo si ešte nedávno nedokázal nik ani len predstaviť, však naberá čoraz reálnejšie kontúry. Podrobný prieskum Focusu, v ktorom sa ľudí pýtali, koho by volili, keby mali ešte druhý hlas, ukázal, že potenciál Kotlebovej ĽS NS je až 18,2 %. To neznamená, že ich aj dostanú, no ak zoberieme do úvahy, že Smer už nemá kam rásť a snaží sa udržať aspoň svoje tvrdé voličské jadro, tak možnosť, že by ho kotlebovci preskočili, tu reálne existuje.

To, že sú „zelenokošeliari“ takí silní, nie je žiadna náhoda. Na rozdiel od iných „virtuálnych strán“ systematicky pracovali v regiónoch, kde sa pravidelne stretávali s voličmi. Pochopili, že bez kontaktnej kampane nemôžu uspieť. Robia len to, čo v minulosti vynieslo hore Mečiara, Dzurindu či Fica.

Už minuloročné prezidentské voľby naznačili, že rezervoár protestných voličov je obrovský. Marian Kotleba vtedy získal 10,39 % (222-tisíc hlasov), čo predstavovalo nárast o 2 % oproti voľbám v roku 2016. Ak k nim prirátame Harabinových 14,34 % (307-tisíc), tak tu máme masu voličov, ktorí ak by prišli opäť k urnám, mohli by ĽS NS priviesť k víťazstvu.

Situácia je vážna, no je otázne, či plamenné výzvy, aby ľudia nevolili fašistov, nepomôžu skôr samotným kotlebovcom. Takáto cielená antikampaň môže, naopak, zmobilizovať práve ich elektorát, ktorý sa cíti všetkými odstrkovaný a vzniká tu „efekt vzdoru“.

„Potrebujeme sa dotiahnuť na kotlebovcov, potrebujeme ísť do terénu vysvetľovať ľuďom, prečo nemajú voliť fašistov,“ zareagoval na túto hrozbu líder PS/SPOLU Michal Truban.

Situácia je vážna, no je otázne, či plamenné výzvy, aby ľudia nevolili fašistov, nepomôžu skôr samotným kotlebovcom. Takáto cielená antikampaň môže, naopak, zmobilizovať práve ich elektorát, ktorý sa cíti všetkými odstrkovaný a ako upozornil politický analytik Ján Baránek, vzniká tu „efekt vzdoru“.

Progresívci a ostatné demokratické strany by mali voličov skôr presviedčať, že prinášajú lepšie riešenia ako Kotleba a spol. Samozrejme, v rámci kontaktnej kampane treba hovoriť aj o hrozbách, ktoré by prinieslo víťazstvo ĽS NS, no mali by skôr upozorňovať na Kotlebovu nekompetentnosť a rodinkárstvo, ktoré preukázal ako šéf Banskobystric­kého kraja.

Opoziční lídri by si mali uvedomiť, že nie sú občianski aktivisti a tomu prispôsobiť svoju kampaň. Čo treba, naopak, privítať, sú iniciatívy ako napr. Kresťania proti nenávisti. Podľa nej sa Kotleba aj Harabin radi skrývajú za kresťanské symboly, no „zároveň dlhodobo využívajú zavádzanie, klamstvo, dezinformácie a ospravedlňovanie násilia na šírenie nenávisti v našej spoločnosti“.

Vzhľadom na to, že Kotlebovi sa doteraz nedarilo osloviť veriacich a tento elektorát sa bude snažiť podchytiť (preto vzniklo aj spojenectvo s kuffovcami), by práve kresťanské organizácie v tomto zlomovom okamihu mohli prejaviť svoju občiansku angažovanosť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#PS/Spolu #občianski aktivisti #Michal Truban #Marian Kotleba #ĽS NS #kresťania
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku