Nie, žiadnych 700 miliónov štátu pri mýte nikto neukradol, ako by sa po jeho vystúpení mohlo zdať. Len sa napĺňa zmluva, ktorú uzavrel štát so spoločnosťou SkyToll o službe mýta. Príbeh o mýte nie je pekný. Na jeho začiatku boli pochybnosti o tendri, stopy finančných žralokov aj štrajk dopravcov. Pred jeho skončením správa NKÚ a horkosť z toho, že mýto nevynáša, koľko by štát chcel.
Zo štúdie Výskumného ústavu dopravného v Žiline vyplýva, že Slovensko má najmenej efektívne mýto z okolitých krajín, ale zároveň je najlacnejšie. Ukazuje sa však, že aj najlacnejšie mýto je pre Slovensko príliš drahé.
Exminister dopravy Ľubomír Vážny, dnešný šéf Sociálnej poisťovne, ktorý bol pri štarte mýta, prijal pred rokmi manažérske rozhodnutie. Manažérske, to znamená, že si spočítate plusy a mínusy a podľa toho si zvolíte riešenie. Kontrolóri z NKÚ však posudzujú v prvom rade fakty a čísla. A tie nevychádzajú dobre. Vážny tvrdí, že inú možnosť nemal. Keďže padajú trestné oznámenia z rôznych strán, bude si to musieť obhájiť nielen pred sebou.
Zo štúdie Výskumného ústavu dopravného v Žiline vyplýva, že Slovensko má najmenej efektívne mýto z okolitých krajín, ale zároveň je najlacnejšie. Ukazuje sa však, že aj najlacnejšie mýto je pre Slovensko príliš drahé.
Exminister Vážny sa môže rozčuľovať, či správu NKÚ písal šimpanz, ale aj šimpanz vidí, že mýto, kde polovicu zhltne jeho správca, sa nevyplatí. A takisto si môže spytovať svedomie, pretože to bol práve on, kto sa tváril, že štát si po 13 rokoch fungovania prevezme mýtny systém do svojich rúk za babku. No, za kačku.
Na začiatku rozbehu projektu ako mýto sú odhady, koľko môže zarobiť – pohybujú sa od konzervatívnych až po optimistické. Ak sa od začiatku riadite podľa optimistických, na konci sa môžete popáliť. O to viac, keď si formou rôznych dodatkov objednáte luxusnejšie služby, ako využijete. Dokážete síce sledovať cesty aj necesty po celom Slovensku – ale keď ich nespoplatníte, vyrábate náklady, nie tržby. A potom vám vyjde, že aby ste mali lepšie čísla, potrebujete vyraziť z dopravcov jednu-dve miliardy navyše, nieto im ešte dávať úľavy. Choďte im to povedať do ulíc.
Keď Matovič spustí kanonádu aj nezmyselných čísel, končí sa akákoľvek odborná diskusia. Všetci prejdú do obrany. Ministerstvo dopravy sa zachovalo ako Pilát. Vyhlásením tendra na nový mýtny systém si umylo ruky. A doplnilo to bizarným vyhlásením, že nebude kupovať 15 rokov starý systém. Satelitný systém, to je v prvom rade know-how, softvér a dáta. Staré sú niektoré satelity na oblohe. A tie nám nikto nepredáva.
Po Matovičovom divadle sa nikto nebude ani len namáhať skúmať, či by nebolo efektívnejšie, aj keď so škrípaním zubami, mýto odkúpiť. Ale zase – po skúsenostiach, ako štát manažoval zmluvu, je otázne, či by bol schopný manažovať celý systém.
Aj keď sa tender zdá byť férovým riešením, môže sa tak natiahnuť, že do skončenia zmluvy so SkyTollom nebudeme mať víťaza. Kto by v takom prípade bol porazený, netreba dvakrát hádať. Prekvapením by nebolo, ani keby práve SkyToll v novom tendri dal najlepšiu ponuku. Ale aj v takom prípade môže Igor Matovič vyhlásiť víťazstvo – stačí povedať, že je to on a len on, kto dostal oligarchov na kolená.