Pod pojmom „uvoľnenie“ si netreba predstavovať, že sa producenti vrátia k dymiacim motorom. Spomalí sa len postupné sprísňovanie limitov. Tieto čísla dávajú automobilkám zabrať aj počas bežného obdobia. Ich plnenie ich stojí miliardy eur.
Aktuálne limity sú také prísne, že výrobcovia nedokážu splniť predpísané flotilové emisie bez toho, aby predávali pluginhybridné a elektrické automobily. Tu však vzniká závažný problém. Autá s batériami sú v drvivej väčšine výrazne drahšie ako tie so spaľovacími motormi. V niektorých situáciách je cena až dvojnásobná.
Nejde práve o ideálny predajný artikel pre európskych zákazníkov, ktorí vinou pandémie schudobneli. Bežní obyvatelia členských štátov únie nebudú mať na to, aby za auto nižšej strednej triedy zaplatili 30-tisíc a viac eur. Iba preto, aby jazdilo na elektrinu. Rozhodne budú náchylnejší zaplatiť za rovnaké vozidlo so spaľovacím motorom napríklad 15-tisíc. Ani jednotlivé štáty nebudú donekonečna dotovať ich predaj.
Ak EÚ bude naďalej priškrcovať emisný rámec, firmy budú musieť predávať týchto áut čoraz viac. Ak sa im to nepodarí, zaplatia vysoké pokuty za nadlimitné emisie. Európske automobilky sa môžu dostať do začarovaného kruhu: Keď nebudú schopné predávať dostatočne „ekologické“ autá, budú platiť čoraz vyššie pokuty a na vývoj im ostane o to menej prostriedkov.
Výrobcovia nežiadajú povolenie na produkciu neekologických vozidiel. Chcú len čas na nadýchnutie.