Rušenie vlakov zadarmo: Furt alebo dočasne?

Hoci Igor Matovič aj Boris Kollár sa pred voľbami dušovali, že bezplatné vlaky pre dôchodcov a študentov nezrušia a, naopak, mali by k nim pribudnúť aj bezplatné autobusy, teraz sa zdá, že všetko bude inak.

27.04.2020 19:00
debata (18)

Nik však presne nevie ako. Jasno v tom zjavne nemajú ani vnútri vládnej koalície. Je všeobecne známe, že napríklad Richard Sulík sa k vlakom „zadarmo“ staval v minulosti veľmi kriticky. Matovič cez víkend vyhlásil, že ich dočasne zrušia aj pre dôchodcov a Kollár v pondelok orodoval, aby to ešte týždeň „skúsili natiahnuť“. Situácia je neprehľadná, no dá sa tušiť, ktorý scenár je najpravdepodob­nejší…

V súvislosti s prítomnosťou sovietskych vojsk na našom území kedysi koloval vtip, že jednotkou dočasnosti je „jeden furt“. Pri tom, s akou ľahkosťou vláda zrušila vlaky „zadarmo“ pre študentov a teraz obdobný krok zvažuje aj v prípade penzistov, sa vynára otázka, či toto opatrenie bude naozaj dočasné, alebo „dočasné“ len naoko. Z histórie vieme, že pod rúškom núdzového stavu sa často prijímali opatrenia, ktoré mali trvať iba krátko, no napokon tu boli celú večnosť.

Pri tom, s akou ľahkosťou vláda zrušila vlaky zadarmo pre študentov a teraz obdobný krok zvažuje aj v prípade dôchodcov, sa vynára otázka, či toto opatrenie bude naozaj dočasné, alebo dočasné len naoko.

Dôvodom, prečo vláda zvažuje takýto krok, je snaha ochrániť najzraniteľnejšiu skupinu obyvateľstva, ktorá si údajne len tak mírniksdírniks cestuje po Slovensku (autor týchto riadkov cestoval za posledný mesiac vlakom viackrát, no nadštandardnú prítomnosť dôchodcov v nich nezaznamenal).

Minister dopravy Andrej Doležal tvrdí, že „dôvodom na toto dočasné opatrenie je ekonomická motivácia na zníženie rozsahu cestovania vybraného okruhu cestujúcich okrem nevyhnutnej potreby, eliminovanie blízkeho kontaktu medzi cestujúcimi a s tým súvisiace zníženie rizika prenosu ochorenia COVID-19“.

Nuž, ak by toto bol skutočný dôvod, tak by vláda prijala takéto opatrenie hneď, ako u nás prepukol koronavírus, a nečakala by viac ako šesť týždňov, keď sa situácia stabilizuje. Keďže počet nových prípadov COVID-19 na Slovensku rapídne nestúpol a vlaky v súčasnosti jazdia poloprázdne, bol by takýto krok minimálne zvláštny.

Skôr sa zdá, že vláda chce takto okľukou zrušiť to, čo „rozšafní“ smeráci pred pár rokmi prijali, akurát nemá odvahu povedať to ľuďom priamo do očí. Bolo by však čestnejšie, keby Matovič a spol. rovno vyhlásili, že vzhľadom na ekonomický prepad sa vlaky „zadarmo“ až do odvolania rušia. Hoci to prinesie iba zanedbateľnú úsporu, pretože zhruba 50 miliónov eur je v rozpočte takpovediac kvapkou v mori, v časoch krízy bude každé euro dobré.

Na druhej strane, v programovom vyhlásení sa píše: „Vláda SR posilní železnicu ako primárny dopravný prvok v systéme dopravy vo verejnom záujme tak, aby sa postupne zmenila na nosnú časť dopravného systému verejnej osobnej dopravy.“ Ono sa to už čiastočne aj podarilo, lebo v rokoch 2014 až 2019 stúpol počet prepravených cestujúcich zo 44 miliónov na 77 miliónov. Rušením bezplatnej dopravy to však sotva dosiahne. Tak čo vlastne chce?

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #študenti #železnice #Dôchodcovia #Richard Sulík #Igor Matovič #Boris Kollár #vlaky zadarmo #Covid-19 #andrej doležal