Naftová krivda

Odškodňovanie nespokojných zákazníkov spoločnosti Volkswagen (VW) v súvislosti s kauzou Dieselgate je záležitosť citlivá a sporná. Nemecký koncern svojim zákazníkom nemá prečo vracať peniaze. Ľuďom, ktorí si kúpili naftové motory so softvérom na plnenie emisných noriem, nevznikla žiadna škoda.

27.05.2020 10:00
debata (1)

Softvér bol aktivovaný len počas emisných testov. Na cestách tvorbu emisií neovplyvňoval a vďaka tomu mali motory v realite vyšší výkon a nižšiu spotrebu. Dokazujú to aj zvolávacie akcie, ktoré VW v minulosti v Európe rozbehol. Upravené motory majú nižší výkon a vyššiu spotrebu.

Zákazníci tak pred prevalením kauzy mali plne funkčné vozidlá. Tým, samozrejme, nechcem tvrdiť, že nadmerná produkcia emisií je v poriadku. Ale za tento prešľap a nadmerné vypúšťanie škodlivých plynov automobilka zaplatila jednotlivým štátom miliardové pokuty.

V rokoch 2009 až 2014 boli síce naftové motory vnímané ako ekologickejší variant spaľovacích agregátov, no len ťažko obstojí tvrdenie, že všetci si ich kupovali kvôli nízkym emisiám. Hlavnou výhodou motorov spaľujúcich naftu bola a je nízka spotreba spolu s dobrým výkonom.

Na druhej strane, ak VW pristúpil k odškodneniu v USA, mal by sa zachovať rovnako voči všetkým svojim zákazníkom. Bolo by to minimálne spravodlivé. Európanom doteraz musela stačiť len úprava motorov, ktorá ich správanie v reálnych podmienkach zhoršila.

Nie je to však tak, že VW by amerických zákazníkov chcel odškodniť. Donútili ho k tomu úrady. Európske autority na koncern uvalili pokuty a donútili ho prísť s nápravou. To všetko sa dialo v čase ekonomického rastu. Je preto nepravdepodobné, že VW v súčasných ekonomicky ťažkých časoch odškodní všetkých svojich sklamaných európskych zákazníkov.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #odškodnenie #dieselgate