Slovensko, zdá sa, akoby bolo od veľkého prepúšťania uchránené. Zatiaľ. Aj u nás sa začínajú množiť správy o prepúšťaní v dodávateľských firmách automobilového priemyslu. Zatiaľ na úrady práce mieria stovky ľudí. V Európe ide o tisíce až desaťtisíce.
Nič však netrvá večne a Slovensko nie je osamoteným ostrovom, ktorého sa znižovanie počtu zamestnancov nedotkne. Výhodou však je, že na Slovensku pôsobiace fabriky vlastnia silné automobilky. Navyše tu vyrábajú modely, ktoré sú pre ne dôležité aj v čase ekonomickej krízy.
Zatvorenie fabrík nateraz oznámil len Nissan. O prácu prídu ľudia v Španielsku. O problémoch Nissanu sa šuškalo už dlhšie. Rušenie fabrík je na Slovensku nateraz, zdá sa, zažehnané. Ekonomicky najslabším sa javí Jaguar Land Rover, automobilka ktorá na Slovensku otvorila svoj závod ako posledná. Briti však pri Nitre vyrábajú model Land Rover Defender, ktorý je pre nich mimoriadne dôležitý. Navyše do novej fabriky len nedávno investovali stovky miliónov eur.
Nie je pravdepodobné, že Nemci, Briti, Francúzi a Kórejčania zrušia slovenské fabriky a výrobu presunú na svoje domáce územie. Ekonomicky by to nedávalo zmysel. V budúcnosti môže byť hrozbou presúvanie výroby ďalej smerom na východ.
Vyzerá to tak, že na Slovensku pôsobiace automobilky sa vyhnú prvej vlne veľkého prepúšťania. Otázne je, či zvládnu tú druhú, ktorá môže prísť v druhej polovici roka. Bez znižovania počtu pracovných miest to asi nepôjde.