Učitelia cudzích jazykov sa dajú ako-tak nahradiť, pretože mnohí mladí ľudia ovládajú tieto jazyky (podobne informatiku) na veľmi dobrej úrovni a učenie podľa osnov ako-tak zvládnu. Otázkou je, či aj niečo naučia, pretože ak nechajú deti na hodinách vyplňovať cvičenia, nenaučí ich to hovoriť po anglicky alebo po nemecky. Nuž ale niekedy nekvalifikovaní naučia viac ako tí kvalifikovaní. Nahradiť učiteľa matematiky alebo fyziky je už ťažšie, pretože vedomosti na vykonávanie týchto predmetov nemá každý. Rovnako to platí pre vyučovanie na prvom stupni.
Učiteľský zbor je čím ďalej starší a mnohí nadsluhujú. Mladých učiteľov dlhodobo nepribúda. Aj keď mladí ľudia začnú učiť, veľakrát nezostanú dlho. Ich fluktuácia je prirodzená. Nečudujme sa. Kto by zostal učiť, keď by dostal ponuku pracovať niekde v komerčnej sfére za dvojnásobný plat, ako je ten učiteľský na začiatku kariéry.
Aj keď mladí ľudia začnú učiť, veľakrát nezostanú dlho. Nečudujme sa. Kto by zostal učiť, keď by dostal ponuku pracovať niekde v komerčnej sfére za dvojnásobný plat, ako je ten učiteľský na začiatku kariéry.
O tomto probléme vieme dlho, vyriešiť sa ho však nepodarilo. Najvypuklejší je v Bratislave, kde sú životné náklady, zvlášť nájomné a ceny bytov, najvyššie. V Petržalke sa to pokúsia riešiť poskytnutím nájomného bytu za nízku cenu. Uvidíme, či to pomôže. Ostatné mestské časti či aj ostatné mestá na Slovensku by ich potom mohli napodobniť.
Podľa nedávno zverejneného výskumu Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) však fluktuácia učiteľov nezávisí iba od výšky platov. Prebieha aj v menej rozvinutých regiónoch, kde výška učiteľského platu nezaostáva za priemerom, skôr naopak. Dôležitými faktormi sú aj vek, predmetová špecializácia a sebaistota.
Jedným z dôvodov, o ktorom sa málo verejne hovorí, je disciplína žiakov. Tá už ani zďaleka nie je taká, ako si ju pamätajú rodičia alebo starí rodičia našich školákov. Rodičia len málokedy vedia, čo ich obľúbenec so svojimi kamarátmi robí na hodinách. Nespratníkov nemusí byť veľa. Stačí to však na to, aby zmarili prácu učiteľa. Tí na nich nemajú prakticky žiadne efektívne páky. Učitelia vždy ťahajú za kratší koniec. Mnohých tak znechutí, že radšej odídu. Riešenie nikto neponúka.
Povolanie učiteľa stále láka mnohých mladých ľudí. Nielen tým, že učiteľ môže formovať mladého človeka a zmysluplne sa tak podieľať na vývoji spoločnosti, ale oproti iným profesiám aj relatívnou slobodou – kratší intenzívnejší pracovný čas, plánovitá činnosť so žiakmi, prázdniny. Nevyhnutné zvýšenie miezd pre mladých učiteľov zodpovedajúce ich vzdelaniu a schopnostiam však ich nedostatok nevyrieši. Školstvo si žiada odvážne kroky – nové prístupy k vyučovaniu, väčšiu flexibilitu, vyššie mzdy, riešenie disciplíny – inak kvalita výučby bude klesať. Nikto predsa nechce, aby škola bola iba odkladisko detí, kde učiteľ pracuje z donútenia a stále pokukuje po inej práci.