Učenie v neistote

, 06.10.2020 19:00

V súčasných diskusiách o tom, koho väčšmi postihla pandémia, kto utrpel vyššie straty a kto žije vo väčšej neistote – či kultúra, šport, reštaurácie, alebo hotely – zabúdame na školy. Nemusia sa báť, že skrachujú a už nikdy nebudú vyrábať (učiť), ich neistota sa týka výučby. Nevie sa, či zajtra, alebo o týždeň nepôjde trieda, viaceré triedy či celá škola do karantény.

Nielenže sa diferencuje výučba na celej škole medzi jednotlivými ročníkmi, ale aj v jednom ročníku. Inak sa môže učiť na rôznych školách v jednom meste, kraji alebo na celom Slovensku. To znamená, že napriek rovnakým učebným osnovám sa žiaci z rôznych kútov Slovenska môžu ocitnúť na inej úrovni poznania. Môžu mať iné vedomosti, či už v matematike, alebo v slovenčine. Iste, aj teraz majú školy inú kvalitu, ale hrozí, že rozdiely budú ešte väčšie.

Nebolo by šťastné, ak by sa jedni maturanti na stredných školách učili on-line a druhí priamo na škole, a tým by boli na rôznej úrovni vzdelania.

A nemôžeme s tým nič robiť. Nikto totiž nevie, kedy môže nastať karanténa triedy alebo školy, na aký čas, či sa v priebehu školského roka nebude opakovať. Vzniká veľká neistota pre učiteľov, žiakov i rodičov. Ministerstvo školstva pripravilo pre školy a učiteľov metodiku, ako postupovať pri prechode na dištančnú on-line výučbu. Nie každý má však doma počítač, nie každý rodič vedie dieťa k práci s počítačom a nie každého žiaka možno na diaľku donútiť učiť sa on-line.

Učitelia sú pod tlakom prebrať učivo v čo najrýchlejšom v tempe. Obávajú sa výpadku v budúcich dňoch a týždňoch. Navyše z minulého školského roka majú školy rôzne medzery v nedobratom učive. Táto situácia nepomáha ani duševnému zdraviu detí.

Uvedený stav potrvá až do konca školského roka, pretože hrozba koronavírusu skôr nepominie. Ak bude situácia priveľmi rôznorodá, ministerstvo školstva bude musieť zmapovať situáciu a nájsť riešenie. Nebolo by šťastné, ak by sa jedni maturanti učili on-line a druhí priamo v škole, čím by boli na rôznej úrovni vzdelania. To by ich mohlo diskriminovať pri vstupe na vysoké školy alebo do pracovnej praxe. Možno však nebudeme musieť nič vymýšľať. Podobný osud postihol školákov v celej Európe, takže budeme môcť odpozerať skúsenosti a riešenia z iných krajín.

Na druhej strane, súčasný stav môžeme vnímať aj ako príležitosť zmeniť metódy vyučovania. Niekedy sa experimentálne prístupy môžu ukázať ako veľmi efektívne. Súčasná neistá situácia poskytuje príležitosť vyskúšať si v jednotlivých predmetoch rôzne prístupy.

To môže byť dobré východisko pre reformu školstva, o ktorú sa už niekoľko rokov usilujeme. Za minulej vlády ministerstvo školstva najprv predstavilo dokument Učiace sa Slovensko. To síce bolo bohaté na podnety, ale príliš vágne pre prax. Ministerka Martina Lubyová potom zas prišla s reformou, ktorá bola veľmi strohá bez širšieho filozofického zdôvodnenia. Súčasné experimentálne spôsoby nás môžu naučiť, že mnohé veci sa dajú učiť veľmi dobre úplne iným spôsobom a môžu dokonca deti aj viac baviť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#školstvo #pandémia #online vyučovanie #dištančné vzdelávanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku