Úspešný príbeh pokračuje

V minulých rokoch sme zvykli, že sme „zasľúbenou krajinou“ pre automobilové koncerny. Došlo to až tak ďaleko, že sa pred tromi rokmi zamestnanci bratislavského Volkswagenu odhodlali k štrajku. Manažéri automobilky rýchlo spozorneli a zdalo sa, že nad ďalšími investíciami u nás sa začína zmrákať. Miliardová investícia je preto v istom zmysle prekvapením.

09.11.2020 19:00
debata (10)

Uvoľnenie napätia spôsobila až minuloročná návšteva či skôr lobovanie premiéra Petra Pellegriniho v centrále VW. Vyjasnili sa pozície, najmä trvalý záujem Slovenska o životne dôležitého investora. Nová investícia totiž nebola primárne určená na Slovensko. Mala smerovať do Turecka. Zlá politicko-bezpečnostná situácia v Turecku a okolí odklonila investíciu k nám. V budúcnosti to už tak nemusí byť.

Slovensko už pravdepodobne naplnilo svoj automobilový potenciál. Dokonca ho už aj prekročilo, pretože tri automobilky na takom malom priestore sú priveľa. A štvrtá na severe je tiež v podstate blízko. Odborne zdatných pracovníkov je nedostatok. Je nutné ich privážať. Na východ sa veľké investície nehrnú. Automobilka BMW nedávno uprednostnila Maďarsko.

Kritika, že sme príliš orientovaní na automobilový priemysel je namieste. Ale kto iný z nadnárodných korporácií a v ktorých odvetviach by na Slovensku tak masívne investoval?

Ak však niekto varuje, že priveľa automobiliek škodí, majme sa na pozore. Čo iné by ťahalo slovenskú ekonomiku? A nejde iba o hlavné závody, ale najmä o subdodávateľské reťazce firiem. Navyše nadnárodné korporácie k nám dovážajú najmodernejšie technológie a najnovšie poznatky z výskumu. Bežné slovenské podniky na to nemajú možnosti. Nové poznatky a technológie totiž nepadajú z neba, ale na ich vývoj treba mnoho rokov výskumu a investícií. A na to v mnohých firmách neprúdi dostatok peňazí.

Áno, reálne hrozí nahradenie ľudí vo výrobe robotmi. Ale robotizácia postihne postupne všetky odvetvia, nielen strojárske. A navyše tie roboty bude musieť niekto obsluhovať. Je na nás, ako sa s tým popasujeme a hrozbu premeníme na šancu.

Kritika, že sme príliš orientovaní na automobilový priemysel, je namieste. Ale kto iný z nadnárodných korporácií a v ktorých odvetviach by na Slovensku tak masívne investoval? A v čom inom než v automobilovom, strojárenskom alebo elektrotechnickom priemysle sú naši pracovníci a inžinieri konkurenčne najviac zdatní? Prečo by sme nemali rozvíjať odvetvia, v ktorých máme tradíciu? Diverzifikácia ekonomiky by sa mala odvíjať hlavne z regionálneho rozloženia, prilákania veľkých investorov aj mimo západu krajiny.

O Slovensku sa zvykne hovoriť ako o „montovni“. Ale veď čo je na tom zlého? Bez montovanie nič nevznikne, žiadny výrobok. To nie je hanba. A nezabúdajme, že v pandémii si EÚ uvedomila, ako veľmi je závislá od dovozu výrobkov z Číny, najmä strategických. Bez mnohých sme doslova „nahraní“.

Volkswagen na Slovensku je jeden úspešný príbeh. Priamy vstup automobilky do bývalých BAZ a Škody v Mladej Boleslavi boli najlepšími privatizáciami v prvej polovici 90. rokov. Je dobré, že tento úspešný príbeh sa bude rozvíjať ďalej.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #automobilky #technológie #robotizácia #zahraničné investície