Paradoxne až s príchodom pandémie koronavírusu poniektorí znovu objavujú čaro poctivo dorobenej zeleniny, ovocia, nápojov a jedál. Celosvetovo vyčíňajúca pliaga sa tak môže stať impulzom pre oživenie slovenského potravinového hospodárstva.
Naše nákupné a stravovacie zvyklosti sa totiž pozvoľna menia. Mladé pokolenie prichádza na chuť pôvodných jedál aj vďaka novým informačným technológiám. Práve ony sa totiž stávajú mienkotvornou platformou ovplyvňujúcou vkus a predaj potravín.
A hoci sa väčšina nákupov potravín odohráva a ešte dlho bude odohrávať v klasických kamenných obchodoch, obchodné siete, ale aj poľnohospodári si už uvedomili, že sa rodí nový, dôležitý trh, ktorý môže zabezpečiť zaujímavé podiely na výrobe a predaji potravín.
Pravda, predstava, že objavom pravej chute poctivo dorobenej zeleniny, ovocia, mäsa, mlieka a výrobkov z nich sa z roka na rok zvýši produkcia slovenských potravín, je mylná. Úpadok výroby a strata sebestačnosti sa nezastavili, naopak, zvýšili sa.
Trh sám osebe nedostane Slovensko z potravinovej nesebestačnosti, ale ukazuje trendy. Dôležité je, ako producentom potravín pomôže štát, či zmobilizuje všetkých poľnohospodárov. Minister Ján Mičovský ohlásil tučné podpory aj pre malovýrobcov. Ide o to, aby si štát za štedré dotácie pre nich vypýtal aj garancie v podobe produkcie, aby štát pomohol pri organizovaní odbytových združení a vôbec kooperácie medzi všetkými výrobcami – malými, strednými aj veľkými.