Lacnejšie drahšie

Jedným z príjemnejších javov pandémie sú „prázdne“ cestné ťahy. Frustrujúce zápchy sú nočnou morou a Bratislave sa dlhodobo nedarí odľahčiť mesto funkčnou mestskou hromadnou dopravou. Je pochopiteľné, že magistrát, kraj a dopravný podnik sa musia už teraz pripraviť na situáciu, keď sa doba lockdownov pominie.

08.04.2021 20:00
debata (2)

Bratislavský primátor Matúš Vallo od začiatku hovorí o potrebe motivovať ľudí presadnúť z auta do autobusu a v organizácii MHD nastalo niekoľko priaznivých zmien. Teraz však spoločne s predsedom BSK Jurajom Drobom a predsedom predstavenstva Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martinom Rybanským predstavili plán, ktorý v konečnom dôsledku zrejme viac ľudí z MHD vyženie, ako by ich do MHD „nahnal“. Celoročná električenka má výrazne zlacnieť, naopak, jednorazové lístky, ale aj mesačné a trojmesačné predplatné, zdražejú. Celkom zanikne 15-minútový lístok.

Nedalo sa očakávať, že by MHD počas pandémie a po nej zlacnela, keď všetko ostatné už dávno zdraželo; je jasné aj to, že zisky DPB za uplynulé obdobie nutne klesli a bude ich treba doplniť. Nezruinovať ľudí, zároveň ich motivovať a ešte aj doplniť kasu je gordický uzol. Lenže deklarovaný zámer magistrátu „vyjsť v ústrety všetkým občanom“ v skutočnosti vyznieva ako pravý opak. Pre obrovské množstvo ľudí je jednorazová investícia, neraz pre niekoľkých členov rodiny, do celoročnej električenky, akokoľvek zlacnenej, jednoducho nemožná (teórie o tom, ako si majú nesolventné rodiny „odkladať“, znejú ako odporúčania jesť koláče, keď nie je na chlieb). Pre iných je táto lehota zbytočná.

Ak má okrem jednorazového cestovného zdražieť aj štvrťročné a mesačné predplatné, celý nápad vyznieva buď veľmi nerozumne, alebo ako veľmi antisociálny zámer. Pretože cesta, ako dosiahnuť ohlasovaný zámer, by viedla skôr zlacnením krátkodobejších električeniek.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #DPB #MHD Bratislava #primátor Matúš Vallo