Po príklady, že to tak nemusí byť, netreba chodiť ďaleko – stačí sa ísť pozrieť do susedného Rakúska. Sieť cyklochodníkov umožňuje cyklistom bezpečnú jazdu v mestách i po celej krajine.
Cyklotrasy mimo obcí už vznikajú aj na Slovensku, kritická je však stále situácia v obciach a mestách. Pritom práve v nich je žiaduce, aby v záujme ochrany životného prostredia čo najviac ľudí prestalo používať individuálnu dopravu a začali jazdiť MHD alebo na bicykloch.
Samozrejme, mestá sa nedajú „nafúknuť“, no riešenia existujú. Jedným z nich je zjednosmernenie ulíc. Napríklad v Bratislave na Blumentálskej ulici nedávno upravili jeden úsek tak, že je tam dostatok parkovacích miest a priam ukážková cyklotrasa oddelená od zvyšku vozovky. Škoda, že celý úsek má len zhruba 300 metrov…
Hoci Slovensko chce na cyklodopravu z plánu obnovy vyčleniť až 100 miliónov eur, nedá sa predpokladať, že cyklotrasy sa podarí vybudovať úplne všade. Cyklisti tak ešte dlho budú nútení jazdiť po cestách spolu s autami. Ak by niekto medzi cyklistami urobil anketu, tak drvivá väčšina z nich by povedala, že najväčšie obavy majú z toho, keď ich predbieha auto. Práve tieto kolízie majú tragické následky.
Petícia za lepšiu bezpečnosť chodcov a cyklistov prináša viacero požiadaviek, ktoré by to mohli zmeniť. V zákone by malo byť jasne stanovené, že vodič má pri obiehaní cyklistu udržiavať odstup 1,5 metra. A dôležité je aj vymáhania dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti. Aby sa nestávalo, že vodič okolo bicyklistu prefičí v meste stovkou vo vzdialenosti 20 cm. Pri drobnej kolízii by niekoľkotonový kolos skončil s pár škrabancami, no pre cyklistu by to malo fatálne následky.
Keďže podobný zákon schválili poslanci v apríli v českej Poslaneckej snemovni a od minulého roka platí aj v Nemecku, niet najmenších dôvodov, prečo by podobná legislatíva nemohla platiť aj u nás.