Aj v škole platí, že menej je niekedy viac. Budú žiaci opakovať ročník?

Blíži sa koniec pandemického školského roka a ukazuje sa, že sme ho vôbec nezvládli. Ešte na prelome rokov minister školstva Branislav Gröhling tvrdil, že žiaci nebudú opakovať ročník. V máji ministerstvo otočilo o 180 stupňov, prepadnúť bude možné. A detí, ktoré budú opakovať ročník, môže byť oveľa viac ako inokedy.

20.06.2021 19:00
debata (8)

Nie je to iba dôsledok dištančného vyučovania. Prirodzene, nie každý žiak má k internetu plnohodnotný prístup či má vlastný notebook alebo počítač. Veď to nie je z rôznych dôvodov, najmä finančných, v určitých regiónoch samozrejmosť. Tiež si netreba klamať, že mnohí „šikovní“ žiaci nemožnosť on-line pripojenia iba používali ako výhovorku, aby nemuseli „do školy“. Proste iba iná forma záškoláctva. Celý rok panovala istota, že sa nemôže „nič stať“, prepadnúť sa nedá. A rodičia to nemuseli veľakrát ani tušiť alebo si s tým nevedeli rady. To dokazuje aj fakt, že samotní rodičia požadovali počas roka, aby bolo umožnené opakovanie ročníka.

Práve na rodičov, že sa budú učiť so žiakmi, doučovať ich, sa až príliš spoľahlo ministerstvo školstva. Lenže mnohí na to nemali – buď vedomosti, alebo čas. Nestíhali najmä tí, (home office, starostlivosť o domácnosť…), ktorí mali na dištančnom vzdelávaní doma viac maloletých detí.

Je však opakovanie ročníka riešením? Koľkí dotyční žiaci sa budú učiť poctivejšie, budú mať väčšiu motiváciu a na konci roka aj lepšie vedomosti? U nás panuje presvedčenie, že ak žiaci nemajú osvojené kľúčové vedomosti z ročníka, v nasledujúcom nebudú môcť stíhať nové učivo.

Slabší a sociálne znevýhodnení žiaci nepotrebujú prísnosť, ale ľudskejší, individuálny prístup. Menej trestania a viac empatie.

Lenže podľa OECD sa opakovanie ročníka u nás využíva nadmieru. A k ničomu prevratnému či prospešnému nevedie, čo dokazujú aj odborné štúdie. Naopak, deti iba stigmatizuje, vylučuje z kolektívu, demotivuje a vedie často k rezignácii. Na život alebo na získanie odbornej pracovnej kvalifikácie nie sú lepšie pripravené, akurát veľa detí neukončí základnú školu, v čom v medzinárodnom porovnávaní opäť vynikáme.

Skôr ako problémy s dištančným vyučovaním či so slabšími žiakmi sa tu v plnej nahote prejavil jeden z neduhov nášho školstva. Bazírovanie na rozsahu učiva. Na nejednej škole pedagógovia nakladali žiakom na plecia neúmerne veľa práce (čo by často ani sami učitelia nezvládli) bez dostatočného vysvetlenia. To vygradovalo po návrate do škôl obohatenom o množstvo písomiek (veď ako inak účinne preveriť vedomosti?), a mnohé deti zažili veľmi krušné chvíle. Pochopiteľne, slabší žiaci to nemuseli zvládnuť a mohli rezignovať. Často sa u nás zabúda, že zmyslom by nemalo byť prebratie čo najviac učiva, ale aj kvalitné vysvetlenie, aby si žiaci učivo osvojili.

Na druhej strane sa stávalo, že nie všetci učitelia vždy pristupovali k povinnostiam príkladne a on-line hodinu odučili, ako mali. Niektorí domáce úlohy dávali na internete vo večerných hodinách. Takéto praktiky sú neprípustné na pracoviskách, tobôž na školách by nemali vôbec pripadať do úvahy.

Riešenie má v rukách minister Gröhling. Opakovanie ročníka môže obratom zrušiť. Strata vedomostí by sa mala riešiť na individuálnej úrovni rôznymi programami doučovania počas prázdnin (letné školy) či na začiatku školského roka (dúfajme, že prípadná tretia vlna nezavrie opäť na mesiace školy). Slabší a sociálne znevýhodnení žiaci nepotrebujú prísnosť, ale ľudskejší, individuálny prístup. Menej trestania a viac empatie.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #internet #školstvo #empatia #Branislav Gröhling #online vyučovanie #dištančné vyučovanie #opakovanie ročníka