Covidová lotéria a pápež František

Keď raz budú vnúčatá Jeffa Bezosa zdržiavajúce sa vo hviezdnom hoteli na vesmírnej orbite v tristo štrnástej galaxii rozprávať svojim vnúčatám o planéte, z ktorej pochádzal a zdupkal ich predok – zakladateľ, ukážu im obraz zemegule v období posledného ťaženia pandémie COVID-19.

21.07.2021 19:00
debata (8)

V čase, keď sa zakladateľ vesmírnej turistiky, prapredok Jeff, ešte len s námahou prebíjal do mikroskopickej výšky v hodnote jeden Mount Everest nad zemou, prežívala krajina v srdci Európy hlbokú krízu očkovania, protesty pendlerov na hraniciach a vyhrážky lekárom; a to všetko v očakávaní úderu ďalšej vlny epidémie, pretože boli prázdniny a do mestečka na Záhorí mal zavítať pápež František.

Mnohých, ktorí sa chystali na púť do Šaštína, zaskočila nepríjemná správa, že pri účasti na modlitbách s pápežom v dňoch, keď bude Matka Božia zahajovať výstup na nebesá, bude potrebné viac ako len svätená voda: dve dávky vakcíny. Vzhľadom na nevôľu veľkej časti slovenského ľudu dať sa zaočkovať látkami, ktoré „vraždia naše deti“, prišlo ministerstvo financií pod vedením Igora Matoviča s grandióznym nápadom „očkovacej lotérie“, ktorá má nedôverčivý národ motivovať.

Najnovšia Matovičova kampaň dostala názov Byť zdravý je výhra a usiluje sa ľudí motivovať finančne. V podstate očakáva, že zarytého antivaxera trejúceho biedu zvábi na ligot covidových dukátov, a dokonca sľubuje ešte aj odmenu pre toho, kto váhajúceho presvedčí. Napokon ale neprekvapí, keď za zvýšením miery zaočkovanosti nebude Matovičova lotéria, ale pápež František.

Ale žarty bokom, je to vážna téma a s vesmírnou turistikou či s návštevou sympatického latinskoamerického pápeža zdanlivo až tak nesúvisí. Karpatský tiger má toho času zaočkovanosť len niečo vyše 30 percent, a to aj napriek úsiliu bývalého premiéra, ktorého súčasťou bol pokus uplatniť na Slovensku i ruskú vakcínu Sputnik V. Napriek ďalším kozmickým súvislostiam bola aj táto akcia odsúdená na fiasko. Ukázalo sa, že na Slovensku – podobne ako v mnohých iných častiach tzv. vyspelého sveta – vládne zaryté antivaxerstvo a všetky overené kúzla donedávna funkčného kapitalistického marketingu sú naň prikrátke.

Najskôr to bola napríklad kampaň ministerstva zdravotníctva s názvom Vakcína je sloboda, pod ktorú sa podpísalo veľa známych osobností. Nezabrala. Ľudí popudzoval „barterový obchod“, ktorým si mali vykúpiť možnosť ísť na dovolenku do zahraničia alebo za prácou cez hranice. Očividne ich iritovali aj úsmevy celebrít, ktoré sa do očkovania ponáhľali len kvôli pobytu na Maldivách, alebo mali všetky možné výnimky z karantény. Najnovšia Matovičova kampaň dostala názov Byť zdravý je výhra a usiluje sa ľudí motivovať finančne. V podstate očakáva, že zarytého antivaxera trejúceho biedu zvábi na ligot covidových dukátov, a dokonca sľubuje ešte aj odmenu pre toho, kto váhajúceho presvedčí. Od prvého augusta sa tak ľudia môžu prihlasovať do lotérie a bojovať o dva milióny eur týždenne.

Celé je to postavené na hlavu a celý princíp nejakého súperenia o „slobodu“ či „výhru“ je len ďalším svedectvom spoločnosti a sveta, ktorý je chorý, zďaleka nielen na covid. Hoci niektorí odborníci tvrdia, že akákoľvek cesta je dobrá pri zvyšovaní miery zaočkovanosti, pravdu budú mať asi tí, ktorí považujú marketingové stratégie za kontraproduktívne až škodlivé a nemorálne, lebo potvrdzujú tézu o zdraví ako o komodite. Odporúčajú skúmať skôr príčiny fenoménu nedôvery voči vakcínam.

Lenže času je málo. Napokon neprekvapí, keď za zvýšením miery zaočkovanosti nebude Matovičova lotéria, ale pápež František.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #pápež František #Jeff Bezos #antivaxeri #Vakcína je sloboda #očkovacia lotéria