Pripútajte sa, ďalšia regulácia z Bruselu je na obzore

Nadpis tohto príspevku nie je vôbec taký náhodný, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Odkazuje totiž na rok 1959, keď švédsky vynálezca Nils Bohlin predstavil novú podobu trojbodového bezpečnostného pásu. Bohvie, aké reakcie si vtedy jeho novinka v očiach verejnosti vyslúžila.

09.08.2021 20:00
debata (56)

Jedno je však isté. Okrem navrhnutia bezpečnostného pásu Bohlin preukázal jeho účinnosť aj v štúdii na 28-tisíc dopravných nehodách vo Švédsku. Záver štúdie bol jednoznačný, pasažieri bez bezpečnostného pásu utrpeli smrteľné zranenia, zatiaľ čo tí pripútaní ostali bez vážnych následkov. Bezpečnostné prvky v autách sa tak dostávali postupne do centra pozornosti. V súčasnosti po nich v ešte väčšej miere volá aj EÚ.

Európske regulácie prikazujú čoraz väčší zoznam povinnej výbavy do našich áut. Dôvod? Bruselskí úradníci majú ambiciózny plán – skoncovať so smrteľnými nehodami na cestách. Eurokomisia sa totiž pustila do boja za nulovú mieru úmrtnosti a závažných zranení na cestách. Štatistika je pritom neúprosná. Každoročne príde o život na európskych cestách 25-tisíc ľudí.

Tomuto má byť koniec. Docieliť to chce EÚ tak, že postupne bude prikazovať montovať do nových áut tie najnovšie bezpečnostné prvky. Od európskych úradníkov počuť hlasy, že s ich pomocou môžeme dosiahnuť podobné výsledky, ako keď boli po prvýkrát zavedené bezpečnostné pásy. Aj preto sa budú do nových áut montovať napríklad čierne skrinky.

Je otázne, či čierne skrinky zvýšia bezpečnosť na cestách. Existuje predsa množstvo nezodpovedných vodičov, ktorí ohrozujú ostatných nebezpečným predbiehaním cez plnú čiaru či jazdou pod vplyvom alkoholu. Ak sa raz rozhodli správať nezodpovedne, budú v tom pokračovať. Vari ich nenapadne zobrať do rúk šraubovák. Vtedy budeme svedkami pohodených čiernych skriniek pri cestách.

© Autorské práva vyhradené

56 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #čierne skrinky #bezpečnosť cestnej premávky #regulácie #Nils Bohlin