Napriek zmeneným pravidlám, ktoré súťažiacim v nedeľnom žrebovaní uľahčia vyhrať šesťciferné sumy, samotná lotéria doteraz nedokázala prilákať tých, pre ktorých bola určená. A zdá sa, že to ani nedokáže.
Nedajme sa pomýliť tým, že počet zaregistrovaných stúpa, nijako sa to neprejavuje zvýšeným záujmom o očkovanie. Takýmto spôsobom sa nezvyšuje zaočkovanosť, ale sledovanosť. Radosť tak môže mať verejnoprávna televízia, ktorá do prime timu nasadila atraktívny „formát“, ktorý k televíznym obrazovkách priláka množstvo divákov. To však nebolo cieľom lotérie…
Tí, čo sa do nej zapojili, sa zaočkovať dali už predtým, a tých, ktorí sa dosiaľ nedali zaočkovať, chaos pri prvom žrebovaní môže skôr odradiť.
Nedajme sa pomýliť tým, že počet zaregistrovaných stúpa, nijako sa to neprejavuje zvýšeným záujmom o očkovanie. Takýmto spôsobom sa nezvyšuje zaočkovanosť, ale sledovanosť
Je príznačné, že namiesto toho, aby pred spustením súťaže boli „vychytané všetky muchy“ a pravidlá boli čo najspravodlivejšie, sa Igor Matovič následne stretol so súťažiacou, ktorá nevyhrala 400-tisíc eur, pretože mala omeškaný TV signál cez internet, a s právnikmi špekuluje, ako by ju bolo možné odškodniť. Zjavne si neuvedomuje, že meniť pravidlá spätne je veľmi nešťastný krok, lebo to vedie k chaosu a právnej neistote. Ak má šéf OĽaNO pocit, že urobil chybu, nech sa páči, môže zaplatiť zo svojich peňazí, resp. zo straníckej pokladnice, do ktorej natiekli milióny od štátu. V každom prípade má z čoho.
Balík peňazí vyčlenený na lotériu mohol byť využitý lepšie, napríklad ak by priamo každému zaočkovanému štát vyplatil určitú sumu. Takým spôsobom postupovali napríklad v Srbsku, kde každému, kto sa do 15. júna zaregistroval a dostal aspoň jednu dávku vakcíny, vyplatili 3 000 srbských dinárov, čo je zhruba 25 eur.
V prípade Slovenska, pri počte zhruba dva milióny nezaočkovaných, by to vyšlo na osobu tiež po 25 eur (pri 50-miliónovom rozpočte). Môžeme sa sporiť o to, či je takáto suma dostatočne motivačná, no jedno je isté – takýmto spôsobom by sme presne vedeli, koľkí sa dali zaočkovať a do akej miery boli pre nich peniaze motiváciou. Prípadne by sa dalo diskutovať o zvýšení tejto sumy. Pretože ak analytici Útvaru hodnota za peniaze vypočítali, že lotéria s rozpočtom 50 mil. eur bude spoločensky návratná, ak sa dá zaočkovať 6 000 ľudí (!), tak oproti požadovaným 2 miliónom je to iba kvapka v mori, a potom celý tento humbug za to skutočne nestojí.
Ako upozorňujú sociológovia, v menších komunitách majú zásadný vplyv na správanie ľudí lokálne autority. Ak sa dá zaočkovať jeden miestny líder, dajú sa zaočkovať všetci. A práve v malých obciach je stále mnoho nezaočkovaných. Namiesto bombastickej lotérie by sa preto zdroje vyčlenené na ňu mohli využiť na „drobnú prácu“ v regiónoch. Komu sa však chce cestovať krížom-krážom po Slovensku robiť túto „prplavú“ robotu, keď stačí v nedeľu nasvietiť štúdio a urobiť veľkolepú šou…