Vraj nedorozumenie...

Od jari sa zástupcovia vysokých škôl a študenti rozprávajú s ministerstvom školstva o tom, ako by sa univerzity mali zmeniť. Ako by mal štát, pedagógovia, študenti dosiahnuť, aby aj slovenské školstvo malo vo svete lepší cveng.

17.11.2021 20:00
debata (5)

Výsledkom je zjednotená akademická obec, ktorá hovorí návrhom ministerstva „nie“. A prekvapený minister školstva Branislav Gröhling zo strany, ktorá o sebe tvrdí, že je najreformnejšia, sa tvári, že nerozumie. Aj premiér Eduard Heger zo strany, ktorá o sebe tvrdí, že je najtransparen­tnejšia, svojho podriadeného ministra obhajuje slovami, že ide o nedorozumenie.

Je nedorozumením hovoriť o akademickej slobode? O nezávislosti škôl od politickej moci? Heger s Gröhlingom hovoria o podpore akademickej slobody smerom ku kvalitnému výskumu, k tvorivosti. No presne o tom hovoria aj nahnevaní akademici a študenti. Nedorozumenie sa točí okolo moci, ktorú si chce ministerstvo nenápadne, ale o to násilnejšie uzurpovať.

Vzdelanie je to, čo nikdy nikto inému nezoberie. Naozajstné a kvalitné vzdelanie. A sloboda hľadať a pátrať, zažívať dobrodružstvo, každý deň spoznať alebo naučiť sa niečo nové. To dáva zmysel životu. Istý vnútorný nepokoj, ktorý nás všetkých ženie vpred. Nie rozmýšľanie nad tým, ako sa zapáčiť niekomu v správnej rade univerzity, aby bol minister spokojný. Hoci aj tento, ktorý na jednej strane hovorí o solidarite, o slobode, o kritickom myslení, ale na druhej strane sa ho snaží zatrhnúť.

Hovoriť o deťoch ako o budúcnosti je otrepané, také „socíkovské““. Ale bez slobody myslenia deti na Slovensku neuvidia budúcnosť. Je správne nútiť školy, aby boli lepšie. A pokojne aj verejne kontrolovať, či sa zlepšujú. Keď si však minister nechá otvorené dvierka, aby mohol škole pritiahnuť opraty, to je priam zbabelé.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #reforma školstva #Branislav Gröhling #Eduard Heger