Potravinová vojna. Prežijú reťazce?

Začiatkom 60. rokov minulého storočia sa radikálne zmenil spôsob modernej spotreby. Jeden francúzsky reťazec otvoril prvý hypermarket. Obrovský obchodný priestor, kde ľudia objavovali masovú spotrebu.

27.07.2022 20:00
debata (1)

S potravinami sa tam bez problémov miešal akýkoľvek iný spotrebný tovar – textil, elektronika, všetko pod jednou strechou, a pre masy príjemný pocit pohodlia a prepychu ako „bonus“, navyše v akciách a zľavách. Hypermarket a osobné auto sa stali symbolom doby, ktorá v týchto rokoch prežíva svoje patetické finále. Super či hypermarkety, medzičasom rozšírené do celého sveta, so všetkým pod jednou strechou a bezkonkurenčnými cenami, spievajú labutiu áriu. A spolu s nimi celý široký ekonomický sektor.

Hľadiac do tváre záhuby sú ako prví na rane dodávatelia – poľnohospodári a výrobcovia. Veľké reťazce sa už dávnejšie pokúsili prispôsobiť novým podmienkam, pretože doba je iná: Ak boli v ošiali masovosti minulých desaťročí malé prevádzky a lokálni zásobovatelia v centrách miest odsunutí na vedľajšiu koľaj, dnes je v móde zas to, čo je „naše“. Okrem iných daní si globalizácia a gigantizmus prevádzok vyžiadali aj daň ekologickú, a tu sa dnes paradigma obracia. Mnohé reťazce teda zmenili svoju politiku na podporu domácich produktov a na pultoch sa objavili štítky s označením „vyrobené na Slovensku“. Napriek tomu viacerí slovenskí výrobcovia z reťazcov odchádzajú, pretože už nemôžu klesnúť s cenami. Bilo by sa to, ich slovami, s konceptom kvality.

V oblasti potravín sa obchody pustili do krutej cenovej vojny. Dodávatelia sú pod tvrdým tlakom – až 70 percent potravinového tovaru v Európe ovládajú veľké distribučné spoločnosti. Lenže aj donedávna neohrozené hypermarkety už asi 15 rokov ustupujú: to, čo im prináša najvyšší zisk, už nie sú potraviny, ale nepotravinový spotrebný tovar. Pri cenách potravín dokážu nalákať len na akcie a zľavy, za pretrvávajúceho princípu, že kasu treba naplniť stoj čo stoj, a najmä rýchlo. A čím viac zliav, tým o viac peňazí prichádzajú. Navyše, vo svojej labutej piesni sú takisto osamelí a pod tlakom. Na obzore už jasne vychádza slnko nového nebezpečného hráča: internetový obchod pochopil, že obchodovanie s potravinami je zásadnou časťou svetovej ekonomiky. S reťazcami sa maznať nebude.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #potravinové reťazce #dodávatelia #hypermarkety