Nikto ju nepožaduje, nikto zdola po nej nevolá. Lenže ministerskí úradníci musia niečo robiť, predkladať nové koncepcie, preukazovať usilovnosť a nápaditosť. A tak máme na stole revolučné zmeny grafikonu. Či pre tisícky cestujúcich nebudú znamenať zhoršenie a zbytočné každodenné trampoty, sa už na Slovensku akosi nepýtame. Nečudo, že ľudia už spisujú petície proti reforme. Bodaj by nie. Ministerstvo dopravy plánuje zrušiť železničné zastávky pre rýchliky napríklad v Leopoldove, Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom. Desiatky rokov všetko dobre fungovalo, teraz bum.
Do hlavného mesta sa ešte ľudia dochádzajúci denne za prácou dostanú. Niekde sa aj posilnia regionálne vlaky. Lenže o to nejde. Z Tatier alebo z Košíc nebude priamy spoj do svetoznámych slovenských kúpeľov v Piešťanoch. Ani do krajského mesta Nitry. Pretože do nej sa prestupuje práve v Leopoldove. Takže aj zahraniční turisti idúci z Tatier budú musieť vystúpiť v Trenčíne a počkať na lokálku do Piešťan, alebo v Trnave a vrátiť sa do Leopoldova. Rýchliky na východ by zase mali prestať zastavovať v Margecanoch, čo tiež vyvoláva pobúrenie. V obciach na juh od Bratislavy sa obávajú, že zrušia spoje a opäť budú premávať iba osobné vlaky.

Ešte nedávno pritom ministerstvo dopravy predbežne rozhodlo, že práve z Leopoldova sa plánuje modernizácia trate do Nitry. Aby vlaky jazdili rýchlejšie… Pritom to je nereálne, pretože trať je plná zákrut a z veľkej časti prechádza obcami. Ponúkaná alternatíva vybudovania modernej prípojky z Trnovca nad Váhom sa zavrhla.
A dôvod týchto nezmyselných úprav grafikonu a rušenia zastávok? Cesta z Bratislavy do Košíc sa skráti o neuveriteľných 12 minút. Z celkového času 5 hodín a 50 minút (IC vlaky to zvládnu pod päť hodín, ale už teraz nestoja v každej stanici). Teda už to bude iba 5 hodín a 38 minút. Na to, že sa ľuďom zo spomínaných lokalít, kde sa rušia zastávky, každodenná cesta do práce predĺži najmenej o desať minút, akosi naši ministerskí úradníci zabudli.
Či pre tisícky cestujúcich nebudú zmeny znamenať zhoršenie a zbytočné každodenné trampoty, sa už na Slovensku akosi nepýtame.
Ak niekto tak vehementne chcel skracovať čas, stačí sa prestať pozerať na papier a ísť do praxe. Naše rýchliky bežne meškajú desiatky minút. Klasické meškanie do piatich minút sa ani nehlási. Jednou z príčin je aj totálne nabitý grafikon konkrétnych spojov, ktorý je v praxi veľakrát nezvládnuteľný. Stačilo by trochu povoliť a vlaky by chodili načas. Lenže to by zle vyzeralo na papieri. A tam musí byť všetko krásne, realita je druhoradá. Trampoty cestujúcich nikoho nezaujímajú.
Nehádžme vinu iba na ministerstvo dopravy. Zmenu grafikonu pripravuje ruka v ruke s analytikmi z Útvaru hodnoty za peniaze, spadajúceho pod ministerstvo financií. Nebol by to už Igor Matovič, keby nemal prsty v nejakom „zlepšováku“, ktorý nikto nepotrebuje a všetkých poburuje. Prečo zase niečo meniť, čo roky funguje?
Nedialo by sa tak, keby nielen na čele rezortu dopravy stál človek, ktorý sa veciam roky venuje, má rešpekt a vízie. Neznámeho Doležala vytiahol z klobúka v poslednej chvíli Boris Kollár. Z núdze cnosť. Tak to potom aj na Slovensku vyzerá.
Vypočujte si podcast denníka Pravda s vedúcim Katedry železničnej dopravy zo Žilinskej univerzity Martinom Kendrom.