Ako by sa zdalo, cieľom tohto opatrenia bolo predovšetkým motivovať ľudí cestovať verejnou dopravou viac ako osobným automobilom. Treba však povedať, že spočiatku bol 9-eurový lístok najmä sociálno-politickým nástrojom, darček občanom zaplatený z ich daní v časoch, keď sa život zdražuje. Ekologicko-politický rozmer môže tento krok začať nadobúdať až teraz, keď sa hovorí o ukončení mimoriadnej – a mimoriadne lacnej – akcie. Zelení hovoria o nevyhnutnosti „nadväzného lístka“, inak by bol doterajší úspech premárnenou príležitosťou.
Analytici skepticky hovoria o ekologicky nízkom efekte a ekonomicky dlhodobo neudržateľnom. Pripomienky cestujúcej verejnosti sú pozitívne, hoci kritike preplnených vlakov sa vyhnúť nedalo. Je to teda efektívna podpora presmerovania spoločnosti smerom od individuálnej dopravy ku kolektívnej?
Určite podľa toho, ako sa rozhodneme výzvu prijať. Pretože napríklad samotná kritika „preplnených vlakov“ sa nemôže uvádzať oddelene od kritiky politiky, ktorá nedostatok vlakov a vlakových sietí spôsobila. Na Slovensku o tom môžeme písať romány.
Je síce vysoko pravdepodobné, že 9-eurový mesačný lístok sa z dlhodobého hľadiska neudrží, udržať by sa však mohlo riešenie radikálne motivujúce ľudí cestovať hromadnou dopravou a spoluvytvárať tlak na prežitý individualistický prístup. Vo svete, kde sme začali považovať za normálne cestovať na dovolenku letecky za deväť eur, by sme si skôr mali klásť otázku, kto si prial svet, kde bude cestovanie vlakom ekonomickým luxusom.