Je pochopiteľné, že firmy sa snažia znižovať náklady. Peňazí niet nikdy nazvyš. Vždy však ide o to, akým spôsobom sa to vykoná. Šetriť sa rozhodla aj ZSSK, no zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že bude postupovať podľa „overeného scenára“: povinnosti pribudnú len na strane zákazníkov. Nie je však jasné, čo na oplátku ponúknu železnice.
Čítajte viac Necestujte vlakom bez dokladu totožnosti. S digitalizáciou rastie kontrola cestujúcichZSSK plánuje zaviesť nový 50-centový poplatok, ktorý by sa mal platiť pri kúpe lístka v pokladnici. Chcú tak ľudí primäť k tomu, aby si kupovali lístky on-line alebo v automatoch.
Zámer je to dobrý. Predávať lístky v malej stanici, kde denne nastúpi len pár ľudí, je z ekonomického hľadiska nezmysel. Problém je však v tom, že ZSSK plánuje nakúpiť 183 nových automatov. Lenže na Slovensku máme zhruba 300 železničných staníc a 600 železničných zastávok!
A hoci penzistov by sa poplatok netýkal, čo s tými, ktorí cestujú na krátke vzdialenosti a smartfón ani internet nepoužívajú? Zaplatia za lístok z jednej dediny do druhej dvojnásobok pôvodnej sumy? Ak chcú železnice odradiť ľudí, aby necestovali vlakmi, stačí, že spustia tento nedomyslený plán, a „úspech sa zaručene dostaví“.
V prípade, ak by sa správali, ako sa na serióznu firmu patrí, tak zmene bude predchádzať dostatočne dlhá informačná kampaň, kúpia viac automatov, zlepší sa on-line predaj lístkov a v neposlednom rade v malých dedinkách bude na prechodné obdobie platiť výnimka. Takto sa to robí v civilizovaných krajinách. Nuž uvidíme, či to dopadne takto alebo tak, ako sme už na Slovensku zvyknutí…