Ako zabrániť šafáreniu politikov pred voľbami

Existencia politického cyklu v demokratických spoločnostiach je dobre známa. V 40. rokoch 20. storočia na ňu poukázal poľský ekonóm Michal Kalecki. O dekádu neskôr predstaviteľ novej inštitucionálnej ekonómie Anthony Downs ukázal, že politické strany, ktoré sú pri moci, sa snažia prijímať pred voľbami opatrenia, ktoré im pomôžu získať hlasy voličov a zvýšia pravdepodobnosť ich znovuzvolenia. Preto vlády pred voľbami často zvyšujú výdavky na sociálne programy, infraštruktúru alebo znižujú dane a chcú u občanov vyvolať pocit prosperity a rastu životnej úrovne a získať tak vo voľbách ich voličské hlasy.

01.03.2023 12:00
debata (1)

Vedľajšie účinky kupovania si voličov

Krátke obdobie pocitu prosperity u obyvateľov sa však môže stať bolestivou ilúziou. Dlhodobé dosahy takýchto politických krokov sú často odlišné a môžu poškodiť kredibilitu hospodárskej politiky vlády. Občania aj investori môžu stratiť dôveru v zodpovednú správu vecí verejných v krajine, čo vedie k poklesu súkromných investícií a negatívne vplýva na ekonomický rast. Opatrenia, ktoré sa prezentujú ako pomoc pre obyvateľstvo, môžu mať opačný vplyv a v dlhodobom horizonte sa s ich negatívnymi dôsledkami budú musieť vysporiadať aj tie skupiny, ktoré z nich mali krátkodobo úžitok.

K nežiaducim dôsledkom týchto opatrení patrí zvyšovanie inflačných tlakov v ekonomike. Ak sú financované úvermi, bude v budúcnosti potrebné tieto úvery spolu s úrokmi splatiť. To môže viesť k rastu rozpočtových deficitov a verejného dlhu, čo si môže v budúcnosti vyžiadať zvýšenie daní alebo zníženie rozsahu poskytovaných verejných služieb. Pri prijímaní výdavkových opatrení by sa mala zohľadniť ich efektívnosť a ak ide o trvalé výdavky väčšieho rozsahu, mal by sa vyžadovať široký odborný konsenzus. Vláda a zákonodarcovia by pri prijímaní expanzívnych výdavkových opatrení mali sledovať zabezpečenie trvalo udržateľného hospodárenia štátu.

Výdavkové limity

Politický cyklus sa dlhodobo prejavuje aj na Slovensku. V súčasnom volebnom roku sa v parlamente často prijímajú výdavkové opatrenia, ktoré neprešli odbornou diskusiou, a o ich konečných dosahoch sa neviedli odborné diskusie. Vysoká inflácia vedie k vyšším daňovým príjmom, ktoré politici často využívajú na zvyšovanie verejných výdavkov bez toho, aby zohľadnili redistribučné dosahy inflácie. Aj keď si uvedomujú neefektívnosť takýchto opatrení, uprednostnia krátkodobé zvýšenie svojej popularity a preferencií svojich politických strán. Takéto správanie politikov nás však z dlhodobého hľadiska môže stáť hospodársky rast a kvalitu života občanov.

Vzhľadom na výrazný vplyv politického cyklu na ekonomiku je potrebné vybudovať inštitucionálny rámec, ktorý by ho minimalizoval. Kľúčovou súčasťou tohto rámca sú fiškálne pravidlá, ako napríklad výdavkové limity, ktoré účinne obmedzia rast vládnych výdavkov a zadlžovanie krajiny. Existujúci fiškálny rámec na Slovensku nie je v súčasnosti účinný, pretože politický a ekonomický vývoj v posledných rokoch viedol k jeho vypnutiu. Súčasne vláda prijala výdavkové limity s odloženou účinnosťou a novela zákona o rozpočtovej zodpovednosti nebola schválená, čo ďalej oslabilo možnosť využiť fiškálne pravidlá na stabilizáciu verejných financií. Ak sa majú minimalizovať negatívne dosahy politického cyklu na ekonomiku, je nevyhnutné, aby boli fiškálne pravidlá účinné, uplatňovali sa konzistentne a boli prispôsobené aktuálnym podmienkam.

K obmedzeniu politického cyklu by mohlo prispieť aj prijatie legislatívy zamedzujúcej prijímanie výdavkových opatrení pred voľbami, a to najmä v prípade opatrení vytvárajúcich dlhodobé nároky na verejné zdroje.

K obmedzeniu politického cyklu by mohlo prispieť aj prijatie dodatočnej legislatívy zamedzujúcej prijímanie výdavkových opatrení pred voľbami, a to najmä v prípade opatrení trvalého charakteru vytvárajúcich dlhodobé nároky na verejné zdroje, ku ktorým patrí napríklad zvýšenie daňového bonusu alebo trvalé zníženie DPH. Aj vo fiškálnej oblasti by sa malo presadzovať dlhodobé plánovanie zamerané na podporu dlhodobého ekonomického rastu a stabilizáciu ekonomiky, napríklad posilnenie záväznosti strednodobého rozpočtového rámca by mohlo obmedziť prijímanie opatrení cielených na získanie priazne voličov v období pred voľbami.

Za efektívny nástroj zníženia vplyvu politickej agendy na rozhodovacie procesy možno považovať aj transparentnosť a priamu zodpovednosť vlády za efektívnosť využitia verejných zdrojov. Ich uplatňovanie možno posilniť pravidelným zverejňovaním objektívnych hodnotení prijímaných opatrení vrátane ich dlhodobých dosahov a nasmerovaním pozornosti verejnosti k efektívnosti rozhodovania vlády a zákonodarcov. Tieto úlohy by mali plniť najmä analytické inštitúcie financované z verejných zdrojov.

Je potrebné informovať verejnosť aj o kľúčovom význame prijímania udržateľných hospodársko-politických opatrení podporujúcich ekonomický rast a o konečných dosahoch predvolebných výdavkových opatrení. To by mohlo znížiť schopnosť ich prostredníctvom ovplyvniť rozhodnutie voličov o tom, koho budú voliť, a motiváciu politických strán prijímať takéto opatrenia, aby získali ich podporu.

Obmedzenie vplyvu politického cyklu na fiškálnu politiku je komplexným problémom, preto je náročné ho riešiť. Ak sa to podarí, znížia sa dosahy plynúce z prijímania nedomyslených opatrení, ktoré môžu negatívne ovplyvniť súčasnú generáciu občanov a prenášať náklady aj na budúce generácie.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #výdavkové limity #populizmus #politický cyklus