Nová obsahová (kurikulárna) reforma tu je predovšetkým pre deti, frflajúci učitelia by si to mali uvedomiť. Majú však právo vyjadriť sa, či sa dá prechod zvládnuť a či sa cieľ neminie účinkom. Na rozdiel od analytikov, ministerských úradníkov a politikov majú za katedrou dlhoročné skúsenosti.
Nedajme sa omámiť vznešenými spojeniami: deti sa naučia klásť otázky, kriticky myslieť a diskutovať, uvažovať v súvislostiach, prinášať vlastné riešenia. Kto by to nechcel? Sú to však frázy, prax je iná. Aj o tom by sa malo debatovať, lebo robiť reformy iba diktátom zhora sa nevypláca.
Aj preto školskí odborári spisujú petíciu. Podľa nich je reforma šitá horúcou ihlou a nie všetky veci sú poriadne vysvetlené. Žiadne webináre a infosemináre v apríli, máji a júni to nevyriešia. Nejde o to, či sa učitelia boja výziev, ako niektorí argumentujú, ale či všetky navrhované zmeny majú logiku.
Čítajte viac Veľká reforma školstva prišla aj na učiteľov. Od apríla sa začnú učiť, ako učiťUčitelia majú učiť čo najlepšie, vedieť ako na to, nie vymýšľať obsah učiva, vzdelávacie programy. Obsah by mali určiť odborníci na ministerstve, pedagogických fakultách či iní experti. Prečo chcú svoje povinnosti previesť na učiteľov a potom ich prostredníctvom rôznych kontrol a inšpekcií preverovať, kritizovať a buzerovať?
Aký význam má zrušenie prvého a druhého stupňa na školách a prechod na tri cykly? A prečo sa majú spájať jednotlivé predmety? Ktoré zaniknú? Je to jediný liek na súčasné výzvy vzdelávania v digitálnom svete? Ktorá krajina nám môže byť vzorom?
Otázok je veľa, k zmenám však musí dôjsť, ak chceme držať krok s dobou a so svetom. Možno je lepšie skočiť do vody a plávať, ako sa len pripravovať a „skutek utek“.
Čítajte viac Analytik o zmene obsahu: Základ je správny, no sú aj nedostatky. Rozloženie učiva na cykly môže žiakom pomôcť