Šaráda v divadle

"Tak nám zase vybrali Drličku," povzdychol by si asi Švejk, keby videl, koho odporučili na post generálneho riaditeľa Slovenského národného divadla. Hľadanie nového šéfa našej "erbovej" inštitúcie skutočne vyzerá ako švejkovina.

19.03.2023 20:00
sólisti SND Foto: ,
Operní sólisti pred historickou budovou Slovenského národného divadla počas tlačovej konferencie.
debata (8)

Poradný orgán, ktorý „vypočúval“ štyroch uchádzačov o miesto nového šéfa SND, sa totiž jednohlasne rozhodol, že ako jediného odporučí Mateja Drličku. Teda kandidáta, ktorý už divadlo necelé dva roky viedol, kým ho ministerka kultúry Natália Milanová vlani v októbri neodvolala – pre jeho nešťastné výroky na medzinárodnej konferencii v Budapešti.

To, že Drličkovi vôbec dovolili znova kandidovať, je nepochopiteľné. Ak ho ministerka nedávno odvolala pre vážne morálne pochybenie, neznamená to, že sa jeho odchodom zahladilo. Keď to, čo povedal, bolo dostatočným dôvodom na to, aby z divadla odišiel pred piatimi mesiacmi, tak je to aj dostatočným dôvodom, aby sa tam nevracal.

Drlička nie je človek, ktorý spája. Zamestnancov SND rozdelil a poštval proti sebe. Zatiaľ čo herci zaňho odušu bojovali, väčšina operného súboru jeho odvolanie privítala. Nečudo, veď operu úplne rozbil. Z 26 sólistov polovicu prepustil.

Výsledok? Podvedení a zúfalí členovia operného súboru, ktorí by mohli robiť štyri až šesť predstavení týždenne, no namiesto toho ich hrajú len šesť do mesiaca. Na porovnanie: v Opere SND kedysi uvádzali 180 až 210 predstavení za sezónu (v jednej budove), Drlička ich naplánoval iba 80.

Ak Drlička znova zasadne na stoličku riaditeľa SND, tak bol celý ten proces fraškou. Načo ho potom Milanová odvolala? Malo jej stačiť jeho ospravedlnenie. A koľko tá šaráda stála peňazí?

Keď ministerstvo kultúry pred rokom prešetrovalo sťažnosť ohľadom prepustenia operných sólistov, skonštatovalo, že spôsob, akým to Drlička spravil, možno považovať za „etické pochybenie“. Prečo však po tom všetkom pripustilo, aby opäť kandidoval? Veď medzi požiadavkami na uchádzačov je aj „etické správanie a zásadný postoj v tejto oblasti za každých okolností“.

Výber nového šéfa SND navyše vyvoláva pochybnosti. Prečo sa napríklad Milanová rozhodla, že nevyhlási výberové konanie ako v roku 2020, ale tzv. verejné vypočutie? Kandidáta, ktorý by vzišiel z výberového konania, by musela akceptovať, kým pri verejnom vypočutí poradný orgán vhodného uchádzača iba odporúča. To, či s ním bude súhlasiť, je na ministerke.

Poradný orgán ani nebol nestranný. Niektorí jeho členovia majú blízko k Drličkovi, sú tam aj takí, čo ho po jeho odvolaní podporili. Keby taká „porota“ rozhodovala na súde, pokladali by ju za zaujatú. Aj Drlička na verejnom vypočutí pôsobil dojmom, akoby si bol istý, že ho vyberú.

Na záchranu SND silné reči nestačia. Ako tam chce stabilizovať a upokojiť situáciu niekto, kto ju spôsobil a odmieta si uznať chybu? Ako by asi vychádzal s opernými sólistami, s ktorými už rok bojuje?

Ak Drlička znova zasadne na stoličku riaditeľa SND, tak bol celý ten proces fraškou. Načo ho potom Milanová odvolala? Malo jej stačiť jeho ospravedlnenie. A koľko tá šaráda stála peňazí? Ak Drličku do funkcie vymenuje ministerka, ktorá ho z nej len nedávno odvolala, tak je namieste otázka, aký to vlastne celé malo zmysel.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #SND #Slovenské národné divadlo #Opera SND #Matej Drlička #Natália Milanová