Zaručená „prauda”, ktorú vám sociálne siete zamlčiavajú!

Slovenskému facebooku kraľuje Smer a neonacisti z Republiky. Prečo? Znamená to, že hovoria „najväčšiu" pravdu, ktorá sa najviac zdieľa a sleduje? …Teda pokým sa „nesmaže" zlými americkými cenzormi? Či ako to je?

03.05.2023 19:00
debata (77)

„SME V TRETEJ SVETOVEJ VOJNE…„, „Toto je škandál ako hrom…“, „AKO MOHLI takto zradiť Slovensko?"… Statusy politikov s titulkami v podobnom nádychu kraľujú sociálnym sieťam na Slovensku. To neznamená, že sú najpravdivejšie. Ani zďaleka. Za ich úspechom stojí zneužívanie ľudských nálad a slabostí. Platí totiž, že hnev je najvirálnejšou emóciou. Podobne to je s vyvolávaním strachu.

Vzorec a cieľ sú pritom stále tie isté. Vyvolať v ľuďoch znechutenie, strach, obavy či pocit ohrozenia. Potom sa môžu statne (a v pritesných košeliach) postaviť do roly hrdinských záchrancov pred strašidlami, ktoré sami nakreslili.

Táto taktika nie je žiadnou novinkou. Podobne na to šiel aj Hitler, ktorý si do hľadáčika postavil Židov. Tí zrazu mohli za všetky neresti trpiaceho národa. A ten bol zrazu súci na Hitlerovu záchranu. Je smutné a frustrujúce sledovať, ako sa dejiny rýmujú. Ako skáčeme na ten istý trik. Náznakov, že tu niečo nesedí, je pritom viac ako dosť.

Dobrým príkladom je kampaň Smeru, ktorý je vďaka svojim výbušným prejavom a masívnym investíciám do reklamy jednotkou slovenského facebooku. Je až vtipné, ako má neustále plné ústa zlých Američanov, no zároveň každý mesiac prispieva vyše desaťtisíc eurami do vrecka Marka Zuckerberga – Američana, ktorý ma obrovský podiel na tom, do akej stoky sa dostal náš verejný diskurz. Pre prehľad – za posledný rok mu Smer „naškrabkal" vyše 86-tisíc eur, čo je najviac spomedzi ostatných strán. Absurdné. A groteskné, keď k tomu počuť výkriky jeho členov o tom, ako ich táto zlá platforma cenzuruje.

Hlavný problém však nespočíva v komunikácii Smeru, Republiky či Matoviča. O nich tu vôbec nejde. Podstata leží hlbšie. Úspešnosti výbušných prejavov pomáhajú neférové pravidlá fóra, ktoré takéto príspevky zvýhodňujú. Tie vecnejšie a umiernenejšie potom ostávajú v úzadí.

Ak by ste dostali euro za každú kvapku jedu vypustenú do studne, z ktorej nebudete musieť piť, odolali by ste?

Platformy ako facebook žijú z reklamy a zo zbierania našich digitálnych stôp. Preto sa usilujú o našu pozornosť a o to, aby sme tam trávili čo najviac času. To dosahujú práve zneužívaním našich emócií, hnevu a strachu, ktoré sú skryté pod zázračnými slovíčkami ako interakcie či „relevancia".

Takýto systém z podstaty zvýhodňuje výbušnosť a kontroverziu pred ostatnými príspevkami. A keďže populistom (čuduj sa svete) tiež ide o pútanie pozornosti, nastáva nádherná symbióza. Produkovanie toxického obsahu a trávenie studní sa potom stáva výhodnou stratégiou.

Ak by ste dostali euro za každú kvapku jedu vypustenú do studne, z ktorej nebudete musieť piť, odolali by ste?

Česť výnimkám, ktoré pokušeniam odolávajú. Tým ostatným len jedna rada – z otrávenej studne neradno piť. Na dne pohára totiž žiadnu „zaručenú pravdu" nenájdete.

© Autorské práva vyhradené

77 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #Smer #sociálne siete #Igor Matovič #Republika